Min bror spelade in ett antal låtar,för länge sedan,kanske det var för 25-30 år sedan.Jag kommer att lägga in några här i Bloggen.Här en gammal goding”. ”En Dörr På Glänt”

Min bror spelade in ett antal låtar,för länge sedan,kanske det var för 25-30 år sedan.Jag kommer att lägga in några här i Bloggen.Här en gammal goding”. ”En Dörr På Glänt”

” Go Rest High on That Mountain ” är en låt skriven och inspelad av den amerikanske countryartisten Vince Gill . Den släpptes i augusti 1995 som den sjätte singeln från hans album When Love Finds You .. Gill började skriva låten efter countrymusiksångaren Keith Whitleys död 1989. Gill avslutade inte låten förrän några år senare efter att hans äldre bror Bob dog i en hjärtattack 1993. Hittade en inspelning av låten med tre syskon.”Life in 3D”.Riktigt bra..
Här kommer artist nr 2 från Kenya..Ythera hon gör en cover på Dolly Partons fina ”Coat of Many Colors” i Ythera´s version blir det ”Kagoti Ka Marangi” Även hon använder sitt modersmål Kikuyu..Bra jobbat,slår originalet i mitt öra.
Kan det vara något..Jo men visst,jag har hittat 2 artister som låter fantastiskt bra..Först ska vi lyssna på SAMSON MAOMBI som sjunger sin egna ”Nitauimba Wimbo”. I Kenya talas 3 språk..Swahili,Kikuyu och Engelska.Språket Samson sjunger på tror jag är Kikuyu och om vi översätter titeln på melodin till engelska så heter den så blir det..”I´m Gonna Sing”..En låt man blir glad av.
Visst orkar vi med en till Refreshments låt..Bandet The Refreshments och har efter över en halv miljon sålda skivor (varav tolv guld och två platina), en Grammisnominering och mer än 4 000 livespelningar förtjänat titeln som Sveriges hårdast arbetande och mest rotfasta rock’n’roll-band flera gånger om.Här kommer låten ”Jukebox” i en liveinspelning från 2008 (Tror jag)
Nu ska vi lyssna på en låt från 2003 en låt med lite countrykänsla och Johan Blom vid pianot sjunger..Låten fina ”No More Teardrops Over Mee”
Det får bli en vecka med The Refreshment´s,igår lyssnade vi på en låt från 1999.Här kommer en till från samma år.Låten heter” Veronica” och var med på samma platta som ”Miss you miss Belinda”..Här en Liveinspelning
Ja det är väl rätt beskrivning när vi ska lyssna på The Refreshment´s.The Refreshments spelade under de första åren av sin karriär huvudsakligen covers av rock’n’roll-låtar. Bandet hette fram till 1991 The King-Cats..Det svänger ordentligt när grabbarna river loss,som här med låten..Miss You Miss Belinda.Låten kom 1999..Under åren har medlemmarna skiftat..Nuvarande medlemmar<>Joakim Arnell basgitarr, sång.Mats Forsberg trummor, slagverk. Jonas Göransson gitarr.Johan Blohm piano, sång.Tidigare medlemmar.Robin Olsson gitarr, sång.Mikael ”Micke” Finell saxofon, sång
BZN ( B and Z onder N aam ; holländska för ”Band Without Name”) var en holländsk popgrupp som hade en rad hits från 1966 till 2007.Nu ska det handla om 2 av bandmedlemmarna..Anny Schilder en holländsk popsångerska och var sångare i BZN från 1976 till 1984..Jan Keizer är en holländsk sångare och kompositör,mest känd som en av sångarna i popbandet BZN från 1974 till 2007. Först lyssnar vi på en låt inspelad 1976 ”Mon Amour”Med en ung Anny 17 år..
Nu tar vi ett skutt från 1976 till 2019 ett 43 årigt skutt..Här har Anny och Jan åter strålat samman och sjunger tillsammans igen.Låten är densamma som för 43 år sedan ”Mon Amour”
Nu ska vi höra den 3:e versionen av Buck Owens låt.Här nu en Cover med en totalt okänd artist,har inget namn,har inte en susning om vem som sjunger. Hon har en fantastisk röst och hon fraserar texten på sitt eget sätt,riktigt bra.
Nu kommer låten med en Sydafrikansk artist Ernie Bates & The Split..Hans version är lite bättre än originalet tycker jag..
Jaha vad har gubben hittat på nu då?.Jo jag satt och lyssnade på lite Countrymusik,och i örat dök en gammal välkänd låt upp.”Together Again” en Buck Owen låt från 1964..Nu ska vi lyssna på hur originalet låter.I morgon kommer låten med en annan artist,och i övermorgon en 3:e version.Här kommer nu Buck Owen och The Buckaroes..
Här ska vi lyssna på den fina..Jag glömmer aldrig dig. Som är den svenska versionen av Elvis Presley´s”Always on my mind”
Ett svenskt band som framför Elvislåtar tolkade på svenska. Bandet består av Camilla Fritzén (sång), Lisa Bodelius (trombon, kontrabas, piano, kör), Maria Olsson (trumset, slagverk, kör), Sanna Andersson (kontrabas, gitarr, melodika, munspel, kör) och Josefin Berge (gitarr, kör).Dom kallar sig ”Fröken Elvis” Här kommer ” In The Ghetto.” Med svensk text. ”I Betongen”
Mestadels som en oberoende artist fortsatte Vernon Oxford att spela in nytt material. Oxfords klassiska inspelningar har återutgivits av många skivbolag, här en lovesong till hon som alltid väntar därhemma.(She´s Always There.)
Vernon Oxford (8 juni 1941 – 18 augusti 2023)
Han var en av de bästa sångarna,det vill säga Countrysångarna som kämpade i Nashville under 1960 talet..Efter många provspelningar,massor av löften,fick han äntligen ett skivkontrakt med skivbolaget RCA Victor..Vem var han då, denna envise Vernon..Vernon Oxford (8 juni 1941 – 18 augusti 2023).Han föddes i Rogers, Arkansas , USA. Oxford växte upp i Wichita, Kansas.Han släppte sedan sju singlar och en LP, Woman Let Me Sing You a Song ; ingen av dem slog, och han släpptes snart från RCA.Hans karriär återuppstod i Storbritannien, där han först återupptäcktes i mitten av 1970-talet.Han blir veckans artist..Vi lyssnar på låten.(Du är orsaken till att jag inte sover på natten)..
”Hello Walls” är en amerikansk countrylåt skriven av Willie Nelson,och tillbringade 23 veckor på Billboards listan.Texterna skildrar en mans ensamma konversation med sina väggar, fönster och tak efter att ha blivit förvirrad av sin älskade.Här kommer originalet med Willie själv..Nelson är allmänt erkänd som en amerikansk ikon. Han valdes in i Country Music Hall of Fame 1993, och han fick Kennedy Center Honours 1998.Här låten inspelad 1962..
Hello Walls ” är en amerikansk countrylåt skriven av Willie Nelson,och tillbringade 23 veckor på Billboards listan.Texterna skildrar en mans ensamma konversation med sina väggar, fönster och tak efter att ha blivit förvirrad av sin älskade.Här kommer Charles David Kersh (född 9 december 1970, i Humble, Texas ) är en amerikansk före detta countrysångare som debuterade 1996 men 2005 bytte han karriär och är numera Fastighetsmäklare.Hans lite fartigare vesion av låten inspelad 1998..