Nu har 4 Älgar kommit till Entrén,kanske dagens simmare.

Nu har 4 Älgar kommit till Entrén,kanske dagens simmare.

Här kommer en lägesrapport om vad som sker/skett i de objekt jag följer i naturen I de Tyska holkarna har inget förändrats sedan igår,möjligen att mesarna rullar sina ägg lite oftare..

Nu till Fiskgjusarna i England,där ligger Maya på sina ägg i skenet för den uppgående solen,kollat,hon tar dubbelt så långa pass än vad Blue gör.

Hos Storkarna är det ingen förändring Wilma ligger på sina 4 ägg,Wilfried är ute på annat..

Nu ska vi kika in till norra Ångermanland för att kolla läget,såg tidigare i morse att en älg var på väg in i entrén..Antal som simmat är fortfarande samma som igår,men kanske att morgonens älg snart blir nr 71 som korsar älven..

Börjar i Tyskland där bör första ägget snart kläckas.har kollat när dom lades.

1:a ägget kom 8/4 sedan ett nytt varje dag till 19/4..Ruvningen börjar i regel efter att det sista ägget lagts och varar mellan 12 och 17 dagar. Så än dröjer det några dagar innan första ägget kläcks..Jag håller koll.

Jag ser att Pixie nu bökar och rullar äggen väldigt ofta.Puck kommer lite oftare nu med lite mat i näbben..
Inget har förändrats på de övriga Live Cameror som jag följer..Gjusparet turas om att sköta äggen,likaså Storkarna..Här hemma har inte någon Älg simmat över älven idag,så 70 st har simmat,såg en Älg i entrén på fm,simmar kanske senare idag.Jag håller koll..

Kikar in till Gjusarna i England,,ser att Maya ligger och spanar ut över Svansjön.

Kollar Blåmesesarna i Tyskland,En kort videosnutt där Puck kommer med en liten godbit till Pixie.
Kollar i MB 11 där är det skiftbyte på gång hos Stockduvorna..
Hos Fiskgjusarna i England är det byte av ruvare.Maya tränger undan Blue,som motvilligt flyttar på sig..

Nu till holkarna i Tyskland.I MB 22 där kommer Freddie med frukost till Bowy.

Pixie har tagit en liten ”Vingsträckare”.Av de 12 äggen i MB 19 visar inget av dom någon tendens än att kläckas.

Duvan i MB 11 ligger trygg på sina 2 ägg.Läser att den tillhör arten ”Stockduva”

Avslutar rutan med en lägesbild från Ångermanland 70 Älgar har simmat över älven,blåser lite lätt 4m/sek +6* i luften,4* i vattnet..

Nyss kl 07:45 så simmade Älg nr 70 över älven,om jag såg rätt så var det en Tjur som hade bråttom i tallskogen på Norra Udden..

Rutan startar idag med en tidig Björn på myren.klockan är ett par minuter över 05 i morse,den trafikdödade älgen är snart uppäten..

2 Älgar nr 68 och 69 simmade över älven kl 05:15 i morgonsolens guldsken.

Nästa stopp blev hos Fiskgjusarna i England kl är 06:00 lokal tid (07 hos oss).Maya ligger trygg på äggen Blue håller henne sällskap.

I Sydtyskland kl är 06:15 jag tror att det är Wilma som ligger på sina 4 ägg i morgondimman.

Avslutar dagens ruta i Tyskland och holkarna,kl 07.30 läget oförändrat,men det är nu snart dags för första ägget att kläckas.Jag håller koll.

Nu är det God Natt i alla 4 holkarna i Recke North Rhine-Westphalia.Lugnet har lagt sig i alla fyra holkarna..Återkommer i morgon 28/4..

Jag kollar hur det ser ut djurvärlden idag,inget särskilt har hänt sedan jag senast kollade..Först till Ångermanland och ser att inga fler Älgar simmat sedan igår kväll,fortfarande 67 st.

En fin Räv är ute och kollar läget,är nog samma som den igår vid åteln på Björnmyren

Fiskgjusarna fortsätter att tillsammans sköta om äggen,dock tar Maya betydligt längre pass än Blue.

Hos Storkarna i Tyskland är det helt lugnt

Avslutar rutan med en titt in i holkarna i Nordtyskland.Där ska väl snart kläckas ägg,, i MB 19 lades 1:a ägget 8/4 och i MB 22 lades 1:a ägget 13/4 Duvan i MB 11 lade sitt 1:a ägg 24/4..

Gjorde en koll på hur läget är i Ångermanland i 18 tiden,såg då en Räv som kalasade på åteln som ligger på Björnmyren,han hade sällskap av några Korpar.

Senare mot kvällningen kl är 19:15så ad får jag syn på då.Jo.Brumelibrum vem traskar där,jo en Björn visst det är.

Men kl 21:30 så kommer en Älg,som verkar lite osäker,ska jag eller inte.Det blir Älg nr 67 om den bestämmer sig att simma i kväll..

Jo men visst,den bestämde sig att simma till slut,den blev nr 67..
Kikade in till MB 11,tyckte att Duvan betedde sig lite oroligt..

Och efter bara några minuter fick jag se varför,,där låg nu 2 ägg.

Nyss kl 08:00 så simmade Älg nr 65 och 66 över älven..

Börjar med lite Älgnytt,älg nr 61 kallades ”Silverrygg” den simmade över igår em..Kon med de två kalvarna som gjorde entré igår på fm,dom simmade över ganska sent igår,så nu är det 64 älgar som simmat över älven..

Kikade in till Fiskgjusen i England kl är 07:00 Blue sysslar med lite äggrullning.

Nästa stopp blir hos Winnie och Wilfried i Tyskland där är det också äggrullning som pågår i dimman..

I de Tyska holkarna är läget lika som det var igår,gissar att första ägget snart ska kläckas i MB 19, Pixie är ute och sträcker på sina vingar..Duvan ligger på sitt ännu enda ägg..

Ser att de tre älgarna Ko +2 kalvar fortfarande kl 16:30 är kvar i Entren,dom kanske tar en liten stödvila innan simturen över älven.

Ser även att i den nya holken i Tyskland MB 11 där har en Duva flyttat in och hon lade ett ägg tidigare idag,när jag kikade in så rullade hon på ägget..

Tre Älgar kommer till Entrén ser ut att vara Ko med 2 kalvar (Fjolingar).

Straxt före kl 15 idag så simmade Älgarna nr 59 och 60 över älven.

Börjar med läget i Ångermanland,där har det inte hänt något sedan igår.Antalet Älgar som simmat över älven är 58 st..

Kollar hur det står till hos Fiskgjusarna i England,där är det lugna gatan Maya ligger på äggen Blue passar på att vila en stund.Kl är 06:40 (lokal tid)

Nästa stopp blir i Tyskland,och hos Stokarna Wilma och Wilfried..Wilma har legat stilla på äggen i en dryg timme,har inte sett Wilfried än idag.

Hos Talgoxarna och Blåmesen i Tyskland är det inget nytt i holkarna,när jag kikade in så kom Freddie in till Bowy med något ätbart i näbben.

Vi startar med Älgarna nr 57 och 58 som kl 05:30 i morse simmade över älven.

Kollar läget på Björnmyren,där kalasade ett gäng Korpar på ett kadaver.dom hade även koll på en Örn som kanske ville vara med på kalaset..

Det är inget nytt i de 4 holkarna i Tyskland,,Varken Bowy i 22:an eller Pixie i nr 19 var hemma när jag kikade in några min efter kl 09..

Gjorde en koll om det hänt något op naturfronten seda jag var in tidigare i morse..Ser att älgar 55 och 56 kl 11:45 är på gång från Norra Udden..Ser även att man i Tyskland har bytt holk MB 25,,tillholk MB 11 där har det tydligen tidigare häckat en Tornuggla..Har sett ett Duvpar som var in en kort stund.Kollar vidare.

Dagens ruta börjar i Ångermanland.Till nu har 54 Älgar simmat över Ångermanälven,kanske är Älgtjuren på bilden den 55:e att ta simturen.

Nu till Tyskland i holk MB 22 har Bowy lagt sitt 9:e ägg,,ser även att hennes partner nu fått namn Freddie.

Kikar även in till MB 19 där Pixie och Puck verkar pussas,synd att färgen saknas.Här kommer nog 1:a ägget kläckas i slutet av denna vecka..

Hos Gjusarna och Storkarna är det inget nytt..