Nu har Blåmesen i nr 19 och Talgoxen i nr 25 nattat

Nu har Blåmesen i nr 19 och Talgoxen i nr 25 nattat

Om jag inte har helt galet fel,så har det kommit 1 ägg i Blåmesholken.

Blåmes,mamma/pappa låg ca 9 minuter på ägget innan den lämnade holken..Talgoxen i 25:an verkar lite osäker på vad den ska göra.

Varför då,undrar säkert många,,jo ”Den stora älgvandringen” återvänder på SVT Play den 22 april – för sjunde året i rad – och pågår till den 8 maj.

Kollade runt i morse och får då se att Maya lagt sitt 3:e ägg.

Inget nytt från Holkarna och Storkparet Wilma och Wilfried i Tyskland.
Har kollat om det är något ”Livat i Holkarna”

Talgoxen i 25:an har ingen brådska med att fixa inredningen..

Blåmesparet i nr 19 dom jobbar på för fullt för att komma i ordning..

Talgoxarna i nr 22 kontrollerar om det är nog bäddat för kommande utökning av familjen..

Talgoxen i nr 20 har jobbat på bra senaste veckan med inredningen,börjar se riktigt bra ut nu..
Ser att hos Gjusarna i England har det kommit ett till ägg i boet,det är ca 3 dygn mellan ägg 1 och ägg 2 kl är 08:34 och mamma Maya löser av Blue 33..

Holkarna i Tyskland där jobbar Blåmesen i nr 19 och Talgoxen i nr 20 hårt med att inreda nästet inför det att familjen ska utökas.Det är lugnt i holk 22 och 25

Storkarna i Lindheim turas om att ruva de 4 äggen,det brukar ta mellan 29-34 dygn innan äggen kläcks.Är osäker på när äggen är lagda..

Bilden som som vid första anblicken ser ut precis som den alltid gör,den är tagen från sonens köksfönster i Uppsala.Men där finns något i bilden som normalt inte finns där..

Kanske att man behöver ha bilden lite förstorad innan man kan upptäcka vad jag menar..Svaret kommer här nedan.


Förstorar bilden lite..

Kolla där går en Råbock i arla morgonstunden.
Oväntat besök i holk 19..Blev lite överraskad när jag hälsade på i holkarna.En Talgoxe kom in i holken och såg sig omkring,den får nog vara glad att den som bor där inte var hemma just då.Blåmes kan vara en Tuff en att möta..

Talgoxen ska nog vara glad att den hann undan innan Blåmesen kom tillbaka.Det var inte många sekunder som skillde dom från att mötas..

Kikade in i holkarna i morse,troligen har Blåmesen i nr 19 och Talgoxen i nr 25 sovit i sina holkar hela natten..

Talgoxen i 25:an vaknade först,den hade ganska bråttom ut.

Blåmesen i nr:19 sov lite längre än kompisen i 25:an och den hade inte lika bråttom att lämna holken..

Nu är det aktivitet i holkarna..Talgoxen i holk 22 visar upp lyan för sin partner.. Talgoxen kollar om holk 25 är av intresse.I holkarna 19 och 20 bäddas det för fullt,,Blåmesen i 19 är en hejare till byggare..Fortsättning följer..

Jag hittade ett Storkbo i Lindheim några mil norr om Frankfurt i Tyskland.3 ägg i boet igår.Storkmamman kallas Wilma pappa Stork heter Wilfried..

När jag hälsade på Storkarna i morse så kunde jag se 4 ägg i boet..

Ska även följa ett Fiskgjusebo som finns i Rutland England hittade boet för någon dag sedan,i morse fanns där 1 ägg,honan kallas Maya hanen för 33.


I Holkarna är det ganska lugnt,bara Blåmesen som är igång,kameran verkar ha tappat färgen så Blåmesen har nu blivit en ”Gråmes” hoppas att kameran fixas.

Först ut blir 4 fågelholkar som finns i Recke nordvästra Tyskland.Tre av holkarna är det aktivitet i,dom har kommit lite olika långt i boandet..

Holk 25 där har en Talgoxe varit in och kollat om den passar..Men inget på G än.
Idag 2/4 så är det boande på G i holk 19 och holk 20..

Jag körde ner till Skärplingeslätten på fm idag.Jag såg nog minst ett 100 tal Tranor och några Grågåsar..Avståndet var lite för långt,men jag zoomade in och fick ett par skapliga bilder..Några tycker dom är tidiga i år.Men jag kollar båkåt i bloggen och ser att dom har kommit i samma tid de senaste 3-4 åren..

Körde ner till Skärplingeslätten i morse för att se om någon Trana har anlänt..Men icke sa Nicke.Inte en Trana så långt ögat kunde nå..
Kollade när jag kom hem hur läget är vid Hornborgasjön,Där har dom anlänt..

Fick jag se något på slätten,,jo men visst,ett gäng Grågåsar och säkert ett hundratal Canadagäss,(Försökte räkna,,kom till 114) + – några,dom stog ju inte stilla..Väntar några dagar innan jag åker ner på nästa ”Tran Span”.

Är inte 100% säker men jag tyckte att jag såg och hörde Sånglärkan..

Det var lite oroligt bland Tranorna och Gässen idag,berodde nog på att man körde med en maskin som plastade in det nyslagna höet på åkrarna intill. Gissar att där var kanske 50 Tranor och 100 Gäss


På vad tänker vän av ordning,,jo att vi har gått in i hösten på riktigt.Jag körde ner till Skärplingeslätten i morse efter morgonfikat med brorsan..Jag hade inte med mig någon kamera,vilket visade sig vara lite dumt..Jag fick se ett ganska stort antal Tranor,några Canadagäss och ett fåtal Grågäss..Gjorde ett försök att räkna hur många tranor det var,men dom ville inte stå stilla,gissar minst 200 st.


Kikade även in till Boet i Lettland där familjen Svart Stork har bott..Läser där i kommentarerna att nu är hela familjen på väg mot nya mål..Pappa Orgis var tillbaka i boet igår en stund,han fixade lite med grenarna i bokanten. Hoppas på återseende nästa år..

När jag kikade in så var boet tomt,läste i kommentarerna att ungarna nu tar lite flygturer i grannskapet..

Men läste också att när det blev matdags då kom alla fyra ungarna direkt till boet..Mamma Urga blir nästan överfallen av de hungriga ungarna.

Kikade in till de snart flygklara Svarta Storkarna i Lettland Pappa Orgis kom inflygande till boet,ungarna blev som helgalna,Orgis stötte upp det ätbara han hade och lämnade boet,blev max 30 sekunder sen flög han iväg..

Ungarna var säkert tokhungriga och efter en dryg minut var bordet avätet..

Så var det dags igen för de Nord Spanska gubb o gumgänget igen.Nu är det bara två av gänget som sjunger,”Today I Started Loving You Again” en låt från 1968 skriven av Merle Haggard och Bonnie Owens .Dom gör det riktigt bra.
Kikade in till Storkarna och det ser ut som dom börjar studera hur det ser ut utanför boet..Gissar att dom lämnar boet om en dryg vecka,då är dom 2 månader och enligt fågelboken brukar dom stanna i boet ca 60 dagar..

Fiskgjuseparet i Skottland återkommer till boet lite sporadiskt idag kom Dorcha dit kl 08:55 skottsk tid Louis kom några minuter senare..Dom blev sittande och ropade,kanske ville dom locka tillbaka sina ungar.Dorcha lämnade boet kl 09:05 Louis blev kvar ett tag men lämnade även han kl 09:35..

De 4 Storkungarna växer fort,ser att dom nu är ringmärkta.Här är det morgontoalett putsning av klädseln kl 06:15 Lettisk tid..

Läser inne på Woodlands sida att nu är de två ungarna på plats i Spanien,sköts om i ett hägn där i väntan på att komma ut i det fria..Undrar vad ungarnas föräldrar tänker när dom kommer till sitt tomma bo,Dorcha närmast i bilden.

Hittade en bild där vi ser de två ungarna från Skottland sitter i ett hägn i trakten av Valencia,i väntan på att få komma ut i det fria igen.
