Dagens första svep till de olika naturobjekt jag har koll på..Ser att läget är oförändrat sedan igår..Kollar vidare..

Dagens första svep till de olika naturobjekt jag har koll på..Ser att läget är oförändrat sedan igår..Kollar vidare..

Vi startar dagens ruta i Tjeckien,där lämnar pappa Stork boet..Hos Hornugglan i Ungern börjar det bli ont om plats i boet 1 ägg fortfarande okläckt..I holkarna i Tyskland,inget nytt där..I Ångermanland smyger en Räv omkring,kanske spanar den in de spelande Orrarna på myren,38 Älgar har simmat över älven till nu..I England ligger Maya på sina 4 ägg i soluppgången..Forts Följer.

Dagens andra svep i naturen,Mamma Uggla ser glad ut,henned ungar är väldigt olika stora det skiljer 12 dagar mellan den älste/yngste ägg nr 7 okläckt..Den stora Älvandringen,ser ut att var ”Den Stora Renvilan”..Pappa Blåmes matar sin hona som ligger på de 10 äggen..Fiskfjusen Maya motar iväg Blue och tar över äggskötseln..Detta var vad denna naturruta bjöd på..

Dagens första koll,ser att antalet Älgar som simmat över älven nu är 36 vilket betyder att 4 älgar har simmat över Ångermanälven sedan igår kväll.Hos Fiskgjusarna är det skifte Maya tar över..Pappa Stork lämnar boet en stund..Blåmesen Bluna ligger på sina 10 ägg..Hornugglan och en av ungarna njuter i solen..På Orrmyren vandrar 2 Tranor omkring i soldiset..Talgoxen LaLi,har lämnat sina 7 ägg för en stund..Forts,,Följer.

Dagens första rundtur till de olika objekt jag har koll på.Ser att jämfört med igår så har inget nytt tillkommit.32 Älgar har simmat över älven,Ugglan har 1 ägg okläckt..I övrigt fortsätter jag bevaka vad som händer framöver..

Rutan kollar Älgarna i Ångermanland,där har 12 st Älgar smygsimmat över älven under natten,2 syns på bilden,Totalt till nu har 32 älgar simmat.Hos Storken i Tjeckien är läget lugnt.Talgoxen LaLi i Tyskland har nu 7 ägg i boet.Bluna,Blåmesen ligger på sina 10 ägg hela tiden hon är inte borta många minuter..Blue 33 har precis bytt av Maya,han tar nu över skötseln av de 4 äggen.Hornugglan som troligen kallas Mrs Leo brer ut sina vingar över sina små,jag har fortfarande bara sett 4 ungar……Forts följer

Så nu har morgonens 6 Älgar simmat över älven.Här nr 15-16-17

Här kommer Älg nr 20 en som inte hade lika bråttom som sina 5 kamrater.

Jag gjorde ett svep till fåglarna också,ser att Talgoxen LaLi varit flitig där ligger nu 6 ägg i holken.Hennes partner kallas Lars.

6st tveksamma älgar,funderar vart ska vi gå nu??

Inte mycket att orda om i denna första ruta,ser inga förändringar mot läget igår..Bevakningen fortsätter..

Har ägnat den senaste timmen åt att försöka se vad som sker/skett i Hornugglans låda..Jag är säker på att där fanns 7 ägg,jag är också säker på att jag sett 4 ungar..Nu har jag säkert sett att där ligger 2 okläckta ägg,lagda 26/3 och 28/3,så där är kläckningen nära nu..

Dagens första koll,har det hänt något i de olika naturobjekt jag följer på nätet..Ser att Hornugglans ungar växer så det knakar.14 Älgar har simmat över Ångermanälven till nu.

Nu är det kväller för de 2 benta,men för älgarna är det kvällsim som gäller,det är Älg 13 och 14 som simmar över älven kl är 19:10.

Tar och kollar läget inför Naturruta 2..Har det hänt något sedan senaste kollen.Startar hos<1>Fiskgjusarna där ligger Maya på de 4 äggen..<2> storkarna i Tjeckien Mamma Stork sköter äggen Pappa Stork putsar kostymen..<3> Talgoxen LaLi döljer de 4 äggen när hon lämnar holken..<4>Hornugglan har ett sjå med matning av sina 5 hungriga ungar,pappa Uggla kommer nattetid med påfyllning av matförrådet..<5>Här ser vi älgarna 5 och 6 simma över Ångermanälven kl är 04:07..<6> Blåmesen Bluna har lämnat sina 10 ägg för en kort stund..Forts:följer..

Sveper runt till de olika platser jag håller koll på..Ser att där är inget nytt som skett sedan igår,så här kommer ett gäng bilder som visar läget just nu..

Scrollade tillbaka för att få lite klarhet hur många ägg som är kläckta,har tidigare läst att 5 ungar är framme.Läser nu att 3 ägg är okläckta..På bilden ser jag i alla fall 4 ungar och 2 hela ägg.Så får nog vänta någon dag på ny info.. Kollat nu kl 04:45,ser 3 okläckta ägg i boet.

Körde ner till Sandby för en morgonfika..Därefter körde jag in till stan för att handla,hade tomma ytor i skåpet..Det blev lite av varje,bra pris på tomater och ost..Stannade till på hemvägen hos en Fd granne,men hon var inte hemma..
I Tyskland har Talgoxen LaLi nu lagt 3 ägg i boet.

Kikar in till Blåmesen där ligger Bluna trygg på sina 10 ägg.

Hos Hornugglan i Ungern,där är det frukost på G,ser 4 hungriga ungar.

I övrigt så är det inget nytt att rapportera om.
Precis så blir det,,har kollat bakåt hur dagarna passerat hemma hos Hornugglan,där är det bara 2 okläckta ägg 5 är kläckta..

För mig blev det en balkongfika i finvädret,2 Husmans och Gokoppen.
I högtalaren strömmade en skön Countrylåt..Dagar som denna tar jag hur många som helst i rad.Njuter med hela kroppen..
Ja nu har årets första älgar simmat över Ångermanälven,det var kl 10:35 idag på förmiddagen som 2 Älgar klarade av simturen..

Först kikar vi in till Storkarna i Tjeckien,pappa Stork verkar vara i städtagen.

Hornugglan i Ungern där är det lugnt,familjen har sovmorgon..

Fiskgjusarna i England där är det skiftbyte Blue tar över ansvaret för äggen.

I Tyskland har Talgoxen LaLi ett till ägg i holk nr 1..

Kikar in till Blåmesarna,där ligger nu 10 ägg,mamma Bluna är ute en stund.

Avslutar dagens första Naturruta i Angermanland,inga Älgar på G just nu.

Så fick jag äntligen se Pappa Blåmes,han kom in och gav en liten insekt till Mamma Blåmes som nu ligger på sina ägg,tyckte där låg 10 ägg nu.
