Här får vi en utsikt från första raden över vårt fiskgjuseboet i Manton Bay i Rutland Water naturreservat, där vårt bofasta fiskgjuspar, Maya och 33, har häckat tillsammans sedan 2015.

Här får vi en utsikt från första raden över vårt fiskgjuseboet i Manton Bay i Rutland Water naturreservat, där vårt bofasta fiskgjuspar, Maya och 33, har häckat tillsammans sedan 2015.

Vet inte vad som hänt med kameran som har koll på Storkarna i Lindheim,men något har hamnat på linsen så skärpa saknas i bilden…Jag har nu bytt till ett Storkbo som finns i Tjeckien..Slavětín nad Metují är en kommun och by i Náchod- distriktet i Hradec Králové-regionen i Tjeckien . Den har cirka 300 invånare. Det ligger vid floden Metuje .

Maya och 33 (han har inget namn) Fiskgjusar,dom har varit tillsammans sedan 2015 och boat på denna plats,i centrala England.Förra året föddes här 2 honor och 2 hanar..Jag ska följa dom och se hur dom lyckas i år..

Jag lärde känna Wilma och Wilfried förra året.Dom boar i Lindheim som ligger ungefär 30 km nordost om Frankfurt am Main i utkanten av Wetterau-regionen där floderna Nidder och Seemenbach möts.
Nu var det bara Wilma som var hemma,Wilfried var ute på vift

Holkarna finns i Recke en kommun och ort i Kreis Steinfurt i Regierungsbezirk Münster i förbundslandet Nordrhein-Westfalen i Tyskland..
När jag kikade in första gången i dag så var det en Blåmes som kollade läget i Holk nr 2..Den jobbade en stund med det gröna,såg nöjd ut.

Precis när jag skulle lämna holkarna så kom en Talgoxe in till Holk nr 1.Så med all säkerhet så är detta två av Hyresgästerna i Hol 1 och 2.Forts-Följer.

Nu är det tomt och öde i de bon som jag har haft koll på i ett antal veckor..

Kollar först hur läget är hos Aftonfalkarna i Ungern..Där har ingen återkommit till holken,så dom har nog flyttat ut för gott..På bilden syns en familj Tornfalkar i den övre holken..

I England och Fiskgjusarna där har ingen Gjuse varit tillbaka i boet sedan igår..

Storkarna i Ungern där är hela familjen samlad i boet under natten.

Men när den nya dagen gryr då lämnar hela familjen boet inom någon minut är boet tomt,här lämnar den sista ungen boet.

Kollar först hos Aftonfalkarna i Ungern nu har en till unge vågat sig ut ur boet,den 3:e har inte vågat ta det steget än.

Men när jag kikar in igen kl 14:00 då ser jag pappa Falk som kollar läget i boet,som nu alla 3 ungarna har lämnat.

Nu till Fiskgjusarna i England,där är boet fortfarande en samlingspunkt för Gjusarna,ungarna och föräldrarna återkommer ibland.som här 2 av ungarna.

Den ena ungen blev inte många minuter i boet,mamma Maya kom med en fisk i klorna,som hon delade med sin unge.

Familjen Stork i Ungern kl är nu 05:10 och alla 4 ungarna är uppe på benen efter att ha tillbringat natten här i boet.

Men ungarna hade bråttom,dom lämnade boet väldigt snabbt,blev nästan rena strömhoppet,dom var på benen kl 05.10,och någon minut senare lämnade den sista ungen boet kl 05.13.

Men gissa vilka som var tillbaka kl 12:41 nu tillsammans med pappan,, jo 4 hungriga Storkungar som hamrade på pappas näbb tiggande om mat

Kollar läget hos Gjusarna i England..Alla 4 ungarna var i boet tidigt i morse,men efter kl 09:15 har boet varit tomt..

Nästa koll blir hos Storkarna i Ungern,där har de 4 ungarna tillbringat natten i boet men dom har lämnat boet nu,den sista flög iväg straxt före 08:00..

Hos Aftonfalkarna var det lite cirkus i morse,en av ungarna försökte ta sig upp på holkens tak,men misslyckades och föll ner,kl var då 08:20.

Syskonen funderar kanske,vad var det som hände.Föräldrarna har varit och kollat,så dom har nog koll..Men i skrivande stund 11.05 är ungen på vift.

Aftonfalkens ungar har nu gjort kväll och sover.

En ny dag har nu ungarna framför sig,sitter nu och väntar på dagens frukost..

Hos Storkarna häner det en hel del,den första ungen lämnade boet tidigare i morse kl 05:11..Här flyger den andra ungen iväg 06:26.

Här lämnar unge nr 3 boet.

En av ungarna kommer tillbaka efter några minuter,kanske den säger till sitt syskon:::Kom nu,det är inte så farligt därute..

Oki,kan dom så kan väl jag också kanske unge nr 4 tänkte när den lämnade boet.

Kollade till boet kl 08:50 alla 4 ungarna är fortfarande ute i stora världen..

Fiskgjusens ungar återvänder då och då till boet,här kommer en inflygande med mat i korna..

Här gäller det att hänga på kanske en 3:e syster/bror tänker och kommer flygande.

I Ungern så är nog Storkungarna snart redo att lämna boet,den tuffaste av dom lyfter kl 12:12 för en flygtur..

Nu har klockan blivit 12:51 och tuffingen är fortfarande ute på vift.

Aftonfalkarnas ungar blir allt större och är nu kopior av varandra,undrar om alla 3 är av samma kön..

Flitigaste matleverantör är pappa Aftonfalk,ungarna är nu så stora så dom kan äta själva.Denna gång en liten mus.

Kikar in till Storkarna först,där hjälper man varanders med morgonputsen.Även vingarna ska ju testas.

I England där har ju hela familjen Gjuse lämnat boet men ungarna 3R7 först och 3R8 sedan stannar då och då till kanske bara för att vila en stund..

Mamma Aftonfalk kommer med frukosten och det blir tufft att mätta 3 hungriga ungar..Men när mamma lämnat holken,undrar kanske ungarna,vart tog hon vägen.

Kikar in till de 3 unga Aftonfalkarna,dom växer så det knakar,jag tycker mig kunna ana att det är 2 honor och 1 hane.Inte helt 100 dock..

De 4 Storkungarna har börjat testa sina vingar om dom funkar.och de gör dom för en av ungarna som kl 06:45 lämnar boet,(vänster överkant)-

Ungens flygtur varade i ca 12 min 06:57 kom den tillbaka till sina syskon i boet.

Fiskgjusarna i England 3 av ungarna tar en liten rast i boet,medan solen sprider sitt guldglimmande sken..kl är 07:05

Nu till Ungern och Aftonfalkarna.3 morgontrötta ungar i holken.

När pappa Aftonfalk kommer vaknar ungarna,men denna gång kom inte pappa med något ätbart.

De 4 Storkungarna i Ungern börjar dagen med lite morgongymnastik.

Ser att det hänt en hel del under de dagar jag har varit off line.Aftonfalkens ungar har växt rejält och även blivit Ringmärkta..Pappa Falk har koll.

Hos Storkarna har även de 4 ungarna blivit ringmärkta,där kan jag inte se något annat som är nytt,möjligen att man kan ana lite rött på näbbarna.

I England så kollar mamma Maya att ungarna har det bra inför kommande natt.

Även Storkarna i Ungern gör sig klara för natten,pappa Stork vill inte vara i bild.

Kl 10:45 kommer mamma Maya inflygande till boet med dagens lunch i klorna. Alla 4 ungarna är samlade i boet.

Hela familjen samlad,pappa Blue till vänster,mamma Maya till höger,och 4 mätta/trötta ungar i mitten..

Kollar Fiskgjusarna i England,ser att alla 4 ungarna har nattat i boet.05:15 så flyger första ungen iväg,05:35 lämnar en till unge boet.Efter en stund så är det bara Unge R38 kvar i boet,han har ännu inte testat sina vingar på riktigt.

Kl 06:35 kom två av syskonen till boet,kanske bara som sällskap till sitt kullsyskon,som ännu inte vågat ta språnget..

Efter det att pappa Blue lämnat boet och ungen 3R8 så kom systern 3R7 till boet för att vara sällskap till sin bror 3R8..

Plötsligt så händer det,först kommer mamma Maya inflygande och bakom henne kommer pappa Blue med en fisk i klorna,kl är nu 14:30..så nu blir det kalas..

Här har pappa Blue kommit för att hålla den 4:e Gjuseungen sällskap.
