Hade inte en susning om att min Systerdotterdotter Linda och hennes Daniel hade sagt ja till varandra och blivit ”Ringmärkta”..Säger bara stort Grattis och hoppas att lyckan ska följa er genom livet..Stor Kram.

Hade inte en susning om att min Systerdotterdotter Linda och hennes Daniel hade sagt ja till varandra och blivit ”Ringmärkta”..Säger bara stort Grattis och hoppas att lyckan ska följa er genom livet..Stor Kram.

Fiskgjusen Maya har dagens första pass som äggruvare.Tiden där ligger 1 timme efter oss..Klockan där är 06:06.

Storken i Lindheim rullar de 4 äggen,för att hålla äggen vid så jämn temp det går.

I Recke,Tyskland har Blåmesen vaknat och exakt kl 06:57:14 så lades det 3:je ägget i holken nr 19..

Kommer ihåg när SVT 1962 lurade hela Svenska folket med detta..

Har även gjort bort ett av vårens måsten idag. Inkomstdeklarationen.. Verkar som jag ska få tillbaka några lappar som stavas tusen..

Nu är nog ”Juken” glad,tror jag,,sommarsulorna kom på idag. Vinterhjulen får nu bo på Hotell över sommaren och hösten,vilar där till det blir vinter igen..

Ja det är inga överord,faktiskt.Min brors barnbarn Malte tog hem guldet i Skidskytte Junior SM som kördes i Boden igår lördag.Grattis Malte.

Jag använder en systemkamera Nikon med en 18×200 zoom.Har även en långzoom en Lumix 20×1200.Utöver dessa så har jag en kamera som jag kallar Mini med 16x zoom..Använder även min Mobil när det passar..

Har tagit två bilder med exakt samma motiv,normal och med max zoom..

Tog även två bilder med min mobiltelefon,på samma läge som med kamerorna.

Konstaterar att det blir riktigt bra bilder med Mobiltelefonen..
Idag är det en Lokedag, han vaknar idag upp ett år äldre än vad han var igår..Så Farfar sänder en jättestor Grattiskram på din 19 år´s dag och ett fyrfaldigt Leve.


Den här killen Grattar vi idag när han blir 19 år.Han är en glädjespridare som såg dagens ljus 2006..Hoppas din dag blir Toppen..Stor kram..Farfar..

Idag har vi firat 2 Juveler som fyller år med bara några få dagars mellanrum,dom blir 17 och 19 år.Jättegrattis från Farfar..

Idag är det en Moadag, hon vaknar idag upp ett år äldre än vad hon var igår..Så Farfar sänder en jättestor Grattiskram på din 17 år´s dag och ett fyrfaldigt Leve.


Nu är det år 1968,året då jag vann 10 000 kronor på mitt lönspararkonto i Sparbanken (Idag Swedbank)..Då som nyrik så köpte jag en ny systemkamera.Det blev en Canon AE-1 och ett 300 mm teleobjektiv..

Ett av de käraste motiven då var sonen Joakim..Här sittande på sin lilla grävskopa som han fått av min farbror Einar.1971 vi besöker Ormsjö och farbror Einar 1971..
1960 var ett år där mitt fotointresse vaknade ordentligt,jag köpte då min första ”Systemkamera”.Det blev en Praktica IV..Populärt motiv då var min lillasyster Britt Inger kallas (Bibbi) född 5/3 1959.Då var det svartvitt som gällde.Hade ett litet rum i källaren hemma som fungerade som mörkrum,där jag framkallade filmrullarna och gjorde korten.


Ja så blev det,”Grodan” får vila över natten,blir säkert frisk under morgondagen..Jag åker lånebil,så länge,till Grodan blir frisk..

Ja så kan man säga,byte av bromsskivor/belägg bak och byte av en glapp styrled. ”Juken” är nu intagen på Akuten i Marma för behandling,har lånebil till den blir klar..

Jajamensan..Alvar Myhlback, 18, är Vasaloppets yngste segrare någonsin.Helt jävla galet, det här kommer jag aldrig få se igen, säger SVT-experten Anders Blomquist.

Stina Nilsson skriver in sig i historieböckerna. I sitt första Vasalopp någonsin krossade hon motståndet och vann med över fem minuter.Det känns helt sjukt, säger Nilsson till SVT.

Hör på radion att det pratas vår i stora delar av den södra delen av landet..Men än kan det bli bakslag,så säkert är det nog inte att våren är här..Jag har kollat i mitt lilla kameramuseum,så jädrans litet är det väl inte (där finns 65 Kameror).Den äldsta till vänster i bilden fråm 1918.

Kameran överst till vänster i bilden nedan en Contaflex från 1958.De andra har kommit mellan 1918 och 1958..

Sista Februaridagen bjöd på riktigt finväder med sol och många + grader,
Dagens namn
Populäritet idag: Oförändrad
Placering på namntoppen 2024: Inte i topp 100
Antal män med namnet i Sverige: 2045
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 0
Mansnamnet Lage är ett gammalt danskt namn som syftar på lag i betydelsen sällskap eller följe. Betydelsen kan var lagkamrat e.dyl. Alternativt syftar namnet på lag i betydelsen lagstiftning, och namnet skulle då kunna betyda ungefär lagklok. Namnet är ovanligt i Sverige. 31 december 2007 fanns det totalt 2295 personer i Sverige med namnet,varav 723 med det som tilltalsnamn. År 2008 fick en pojken Lage som tilltalsnamn.
+2° C Vind 1 m/s Mulet, men troligen uppehåll Lufttryck 1014 hPa Fuktighet 92 % Sikt 46844 m Soluppgång 06:57 Solnedgång 17:10 Dagens längd 10 h 12 min.

19 Februari är inte vilken dag som helst,det är också en dag då vi byter slutsiffra.Vi det är jag och min systerdotterdotter Ella.Jag lägger till en 2:a och Ella byter till en 3:a,vilket gör mig till 82 och Ella till 13.Rubriken ”Jag forskar vidare” vad betyder den,,Jo min ”Sponsor” sonen Joakim har åter köpt ett nytt års´abonemang hos ”Ansestry”.Han har så gjort nu ett antal år.Jag fortsätter forska,inte bara mina anor (Har kommit ner till 1649 på mina anor),,utan jag hjälper även ett antal kamrater att få veta om sina förfäder…Stort Tack.
