Verkar som att det kan bli lite sol idag.Det har ju regnat lite onödigt mycket denna veckan.
Det blev en avstickare till Åsele igår, hälsade på kusin Karin,vi hade alla sorters väder, utom snö.
Dagen började med regn men nu verkar det som solen ska vinna kampen om vilket väder det ska bli.Jag testade om den Skinnkeps jag sydde på 70talet fortfarande passade, men nä, lite trång var den nu, kanske det finns mer vett i huvudet på guben nu,50 år senare, inte helt omöjligt.
När du läser detta så är jag på väg mot norr,blir några dagar på Fjällkanten.Prognosen säger att vädret kommer att vara växlande under veckan.Men förhoppningsvis blir det några fina dagar..
Då gör man det som är både snabbt och gott,(förhoppningsvis).Det blev så här. Direkt ur kylskåpet på en liten tallrik 2 sorter´s korv och 2 sorter´s ost skuret i tärningar och besticket blev en tandpetare.. Ett glas med lite rött gjorde detta enkla men goda till en riktig njutning.MauroPrimitivo Alberello, 2022, smakade utmärkt,,,duger länge.
Ja vi tar det i den ordningen,det såg ju inte alltför inbjudande att hänga på balkongen nu när vädret grådisigt värre,men gubbens hjärnceller sa,en liten stund pallar du väl för,och jag pallade i en dryg timme.Åt lite nudlar också..
Idag har vi en som fyller år i familjen,en liten kille i Malmö som fyller 9 år idag.
Grattis Vincent på din stora dag.
Det var ju riktigt skönt med denna balkongtimme,jag satt med mitt korsord som var svårare än jag trott.Och inte fick jag särskilt mycket hjälp av denna lilla krabat,getingen,den var bara intresserad av trävirket som den knaprade på..
Jag hade inte varit inne i många min, när regnet kom,lite åska hörde jag också.
Det blev en tur till Granlía i tisdags för att öppna och kolla till så allt är Ok med stugan.Blev upplockad av sonen 08:15,det blir min allra första åktur med en 100 % Elbil,lite spännande blir det nog tänkte jag..Volvo EX 40.
Blev väldigt glatt överraskad över den behagliga ljudnivån och så jäkla skönt man satt i den.Och vilket klipp det var i den..
Det blev ett stopp i Tönnebro för laddning,stopp nr 2 i Sundsvall och stopp nr 3 i Dorotea.Då passade vi på att käka på Ankis,det har blivit tradition nu,jag tar alltid en Västerbottensnitzel. Därefter styrde vi mot Fjällkanten..
Onsdagen 10/7,,man blir ju hungrig även när man vistas på Fjällkanten,då är det bra att ha en bra grillare,om jag minns rätt blev det Trocaderomarinerad fläskytterfilé och en himmelsk smachpotatis mm röra..
Vinet en gammal Italienare,från 2012,den behöver jag inte skriva hem om,den var inte dålig,men har smakat bättre,,dock helt ok till det som låg på tallriken. Blev en öl på verandan innan maten,den satt fint i kaggen min..
Fredag dags att åka hem,lämnade stugan 07:15 första stopp blev Dorotea för laddning,med 92% kapacitet rullade vi nu vidare mot Sundsvall för nästa laddning i Birsta,blev en kaffe o macka å.Blev en laddning till i Gävle så det finns kraft de 12 milen till Uppsala.Jag klev in hemma kl 15:10 sonen var hemma i Uppsala kl 16:40
En sak är dock säker,planera för längre restid med elbil,men jäklar så skönt det är att åka på el,och jag lovar,det är klipp i bilen när man ska köra om…
Det är ingen överdrift.Det blev grillad Trocaderomarinerad flädkytterfil’e smashade potatis morötter palsternacka paprika creme fraiche bea.en riktigt höjdare.I glaset en gammal röd från Italien Ripresa från 2012,, funkade klockrent
Dukade upp på balkongen,kaffe,ett par mackor,korsord och mina dagliga piller..Lite svalt var det 14,3 grader och lite blåst.Men jag njöt ändå..Ett tag.
Vi tar en låt med gubb/gum gänget..Country Cantabria Music..Från Spanien..
Gissar att om inte allt för länge så kommer Vincent och kanske även mamma Helena att slockna i sina egna sängar hemma i Limhamn efter att ha varit på resande fot i många timmar..Säkert skönt att vara hemma igen..
Följer nu Vincent och mamma Helena som är på väg hem efter en vecka i USA.Dom landar om drygt 3,5 timme i Amsterdam,får sedan vänta där några timmar innan nästa etapp mot Köpenhamn startar..
Så kan man sammanfatta den senaste veckans upplevelse för en snart 9 årig Vincent..Först några dagar i Las Vegas,kollat på fotboll Jamaica-Ecuador 1-3. Sedan en tur med övernattning i ”Under Canvas” Grand Canyon, gissar att han kommer att minnas denna veckan länge.Hemresan till Malmö startar i morgon.
Ja så kan man sammanfatta denna veckan för 8 åriga Vincent,han reste med mamma från Kastrup i måndags>mot New York>Las Vegas.
Efter en lång resa så checkade dom in på ”Hotel Luxor Las Vegas”
I natt som var,svensk tid så blev det fotboll Vincents pappa tränar Jamaicas landslag och nu skulle dom möta Ecuador i fotbollscupen ”Copa America” Matchen spelas på Allegiant Stadium i Las Vegas.Jamaica förlorade med 3-1.. 1)..Vincent iklädd en Jamaica T-skirt kollar..2)..Jamaica gör mål på en hörna.. 3)..Arenan där matchen spelas har en kapacitet av 61 000 pers på fotbollsmtch.. 4)..Gissar att pappa John är lite besviken att hans lag förlorade,lagets nästa match blir mot Venetzuela 1 Juli,förlust där då kan John åka hem till Malmö.. 5)..Men både mamma och Vincent ser ju riktigt belåtna ut ändå,gissar att dom båda har fått minnen som kommer att vara länge länge…
Jo så här är det,om en liten stund lyfter sonen från Arlanda mot London..Några timmar senare så ska en systerdotter med son flyga från Kastrup mot New York och sedan vidare mot Las Vegas..Jag ska försöka hänga med via Flightradar..
Tar det i den ordningen,körde till Eskön på Fm,hälsade på systerdotter med sina två gossar som kommit upp från Malmö,blev lite surr och fika
Vincent och mamma Helena som ska åka till Las Vegas nästa vecka för att kolla på fotboll 27/6 Jamaica-Ecuador.Blir spännande för honom.Lillebror Julian blir kvar hos Mormor o Morfar..
Tidigare i sommar hade jag med en i mitt tycke en fin namnskylt i metall som nu sitter på husväggen.
Idag hade jag med mig en metallskylt med adress,väg och husnummer..Den blir fin,tror jag..
Nu öppnar jag dagens Naturruta..1)..Mamma Urga är tillbaka i boet,hon stöter upp lite matnyttigt som ungarna genast sätter i sig..2)..Hos Fiskgjusen i Skottland verkar det som dom väntar på att pappa Louis ska komma med lite lunch..Vilket han gjorde när jag kollade,kl var då 10:50..
Moa och mamma Erika ska ha en veckända i London,hoppas att dom får några mysiga dagar..Jag sitter nu vid datorn och följer deras flygresa med British Airways,,planerad landning London Heathrow Airport 9:53..