>På tur i Uppland

>

Lördag morgon,,vad ska jag göra i dag??Jo jag har vänner som flyttade från Skutskär för 11 år sen,,vi har setts endast 1 gång tidigare under dessa år.Dit åker jag.

Dom är nu i färd med att sälja sitt hus i Biskops Kulla. Tanken är att komma tillbaka till mina trakter och närmare barn och barnbarn.

Hus föresten det är en stor gård med många stora och små byggnader,som utnyttjades när där var Kennel. Mycket gräs att klippa blir det.

Drängstugan som ligger så fint inbäddad i grönskan. Fritidsproblem, knappast, med en tomt på över 6700 kv,m.

Gården ligger som på en grön ö i det omgivande odlings landskapet.

Biskops Kulla, orten har en intressant historia.

Här i det otroligt gröna gräset ligger chefen i familjen,en stor snäll drummel som ännu tror han är en valp.

Denna lada med halmtak är byggd för ca 150 år sen. Gården blev byggd 1850. En fantastiskt fin byggnad.Nu går vi in i huset och ser oss omkring.

Här finns det utrymme för en stor familj här finns 8 rum, här ser vi,heter det salen måntro.Ja det säger jag att det är,,Salen,,

Detta rummet är som klippt och skuret till att bara sitta och slappna av och mysa i.

I rummet finns en otroligt fin kakelugn,med ett fint utsirat krön.

Antal rum: 8
Boarea: 197 m²
Tomtyta: 6 795 m²

Intresserad

Pris: 3 450 000


Varför är Biskops Kulla så välkänt..Jo enligt säker källa var det härifrån dom första utvandrarna till Amerika kom anförda av den i orten födde Erik Jansson.Han var av kyrkan en jagad man,han bröt mot kyrkans lagar..

Han var en karasmatisk ledare för en religiös grupp kallad Jansoniterna.Han var ledare för den grupp av människor från Dalarna,Hälsingland och Uppland som år 1846 blev bland de första att söka sin framtid i Amerika.

Gruppen kom att hamna i Illinois där man grundade sitt samhälle som fick namnet Bishop Hill efter Erik Janssons födelseort,den första stora byggnad som byggdes var kyrkan.Erik Jansson som styrde sina själsfränder med järnhand mördades våren 1850,därefter tog en sjumanna grupp över styret i Bishop Hills.

Biskops Kulla Sockenkyrka år 2010


>Sista inlägget från Blomsterlandet.

>

Efter mycket letande bland alla plantor så fann jag denna Pelar-Gon som hade rikligt med blommor både vita gula och röda,,dom var mycket vackra där dom stod i full blomning,,men i mitt tycke var själva Pelarna lite dåligt utvecklade,klena helt enkelt. Kan i och för sig bero på att det är tidigt på sesongen,det var allt från blomsterkännaren Hebbe.


>Vilken melodi dolde sig i denna rebus,,Jo!

>

 Britt-Marie 

  Ensam står hon pallen,,Jättegrattis  

       +      

Melodin = Kärlekens Hus.


Återvänder en stund till Blomster-landet, eftersom jag blev så intresserad av Pelar Goner. Denna verkar vara någon slags kombi,den är på samma gång jordnära men har ändå en fin pelare.Sökte namnet på denna PelarGon. Fann det inte.


>Jaha,,hur gick det nu med mina planer..

>

Ja som alla ni redan räknat ut så inte kunde gubben stå emot det önskemålet,,fattas bara.

Fixardag på barnens dagis,,rackarns vad det var många föräldrar och barn i farten,,och visst satt det fint med en grillad korv i lilla magen.

Det blev även lite lek o bus,,trots att Moa var lite febrig,,men klättra och klänga kan man göra ändå.

Så som ni ser så var valet skitenkelt,,den här stunden på barnens dagis den är ju unik varje gång..

Eva Eastwood sjunger ju samma låtar när hon kommer nästa gång i juni…Så de så.


>Efter fixet på dagis..

>

På vägen hem skulle Erika in och handla några plantor,,på.

  oj jädrar i min lilla låda,där fanns hur mycket som helst av alla sorters blommor och växter.

När vi gick runt därinne och kollade.

Så kom jag fram till denna höga resliga Pelar,Gon

Jag har ju alltid hört att dom finns i jättemånga varianter.

Och att dom blommar så rikligt,,,,vadå rikligt jag kunde inte finna en endaste blomma hur jag än letade.

Men jag tänkte det är ju rätt så tidigt,så den har väl inte hunnit blomma än.

Men jag måste säga att Gonen hade en väldigt fin pelare.