Hade en färdigpanerad fisk i frysen Alaska pollock det är en Torskfisk från norra Stilla Havet.Som tillbehör blev det ris remouladsås och lite grönt,vattenverket stod för drycken,,smakade riktigt bra..

Hade en färdigpanerad fisk i frysen Alaska pollock det är en Torskfisk från norra Stilla Havet.Som tillbehör blev det ris remouladsås och lite grönt,vattenverket stod för drycken,,smakade riktigt bra..

Undrar om jag vågar svara,om någon frågar vad jag ätit idag..Om jag svarar ärligt;;jag har ätit 2 Stockholmare,gissar att frågeställaren kippar efter andan,och tror säkert att jag är ”Kannibal” Men icke,nä långt ifrån…

Dagens melodi..”
The Cowboy Rides Away ” är en låt skriven av Sonny Throckmorton och Casey Kelly , . Den släpptes i januari 1985.Vi ska lyssna på 2 versioner av låten Först med Brooks & Dunn är en amerikansk countrymusikduo bestående av Kix Brooks och Ronnie Dunn , båda sångare och låtskrivare.
Version nr 2 här ska vi lyssna på syskonskaran Rivera Från Houston Texas,,med storasyster Yaxeni 18 år på dragspel Ricardo 15 på gitarr Ailyn 12 på bas lillebror Francisco 8,han sitter oftast bakom trummorna..Dom gör en riktigt bra version av låten..Inspelad 2024.
Ja det stämmer det blev en enkel planka idag,inget krångel stekt Hajmal potatismos och remouladsås,krångligare än så behöver det inte bli..Och det smakade alldeles utmärkt.Vattenverket levererade drycken idag..

Börjar med musiken och en låt som finns i hur många versioner som helst.” Seven Spanish Angels ” är en låt skriven av Troy Seals och Eddie Setser.Här kommer en fin version med Jamey Johnson and Alison Krauss
Sedan blev det ju mat..Stekt Hajmal med potatis lite grönt och färdigköpt remuladsås,blev en skvätt rött i glaset också.Smakade riktigt bra..

Här kommer melodin en gång till,detta är nog min favorit.Ett gäng medelåldriga gubbar och gummor från norra Spanien,sångaren är väl inget språkgeni,men vad gör det när dom gör det så förbaskat bra..Tycker jag..
Startade dagens aktiviteter med att åka till syster yster på Eskön för en fika..Handlade lite i stan på hemvägen..Sedan blev det TV Curling,Puh,Tjejerna slog Skottland ocg tog hem EM-Guldet.Kan tjejerna så kan väl grabbarna också,,jo men visst det blev EM-Guld även där vinst mot Schweiz..

En annan viktig händelse i dessa,snart jultider,,Gävlebocken är på plats..
När det blev dags för mat,så fixade jag till en planka med Pepparbiff,mos, baconlindad morot,kebabsås,,i glaset en god röd från Australien..

I örat hade jag en låt,fin takt gillar drivet i låten,ska bjuda upp sopborsten nu..
Hoppas den gör så även när jag kommer hem..Finväder är det +-0 grader nu mitt på dagen,ingen vind..När jag åkte från Skutskär i morse var det -4,1..
En kryddig beställning låg och väntade på sonens köksbord i Uppsala..Så det kan bli en smakrik framtid i Farfars kök

Idag blev det pepparbiff,hasselbackpotatis,den egna grekinspirerade såsen och lite grönt.I glaset vatten..Smakade utmärkt.

Det har det blivit rärr så många gånger,men vad´å,smakar det så gör det..Det blev Fläsksnitzel från Lid´l pommes lite grönt och min egna hittepåsås med grekisk tutch..I glaset den sista skvätten av Spanska röda Cigarra,den är bra.

I örat hade jag en melodi som jag kanske har haft med i bloggen tidigare,men det är en fin låt så den tål att höras igen.”Jusqu’au bout du monde”..Jag tror att den heter ”Till jordens ände” om den översätts..Sjunger gör Guylaine Tanguay och Paul Daraiche,en duo från Canada.Gör som jag lyssna och njut..
Vill nog säga,en favorit i repris..Förra gången var 23 oktober,det smakade lika bra idag..Det blev 2 bitar pankopanerad torsk på planka,pulvermos uppgraderad med ägg och riven ost.Remouladsås och en liten tomat,smakade riktigt bra.. Funkade bra med den Portugisiska röda Cigarra också..

Startar med musiken,en låt som jag gillar..” It Wasn’t God Who Made Honky Tonk Angels ” är en countrylåt från 1952 skriven av JD ”Jay” Miller ochinspelad av Kitty Wells.Vi lyssnar hur det lät då 1952..
Dagens tallrik blev enkel men jädrans god..Det blev Baconlindad Falukorv i ugn,kryddad med chilipulver, potatismos Johnnys senap och lite grönt,i glaset rött ”Cigarra” från Portugal..

När jag hört Kitty Wells version av låten från 1952,så fann jag min favorit Guylaine Tanguay i en duett med Brigitte Boisjoli – ”It Wasn’t God Who Made Honky Tonk Angels”..Det är skillnad på driv nu, mot då..Bra låt..
Så sammanfattar jag detta inlägg.Först dagens tallrik.2 små Pepparbiffar-Hasselback potatis.Kebabsås-Lite grönt..Lite mysko dock,köpte en frp med 2 biffar,hur kan en av dom vara mör och fin och den andra lite seg??Smakade bra trots utökat tuggmotstånd..


Såsen den heta Kebabsåsen som har blivit en favorit,tror den passar till det mesta, utom surströmming..
I glaset den röda Portugisen Cigarra en fullträff till dagens tallrik. Blev faktiskt 2 glas.

I örat hade jag en favorit.Guylaine Tanguay – Que la lune est belle ce soir (Avec Marjo)
Det blev 2 bitar pankopanerad torsk på planka idag,pulvermos uppgraderad med ägg och riven ost.Remouladsås och en liten tomat,smakade riktigt bra.. Vattenverket levererade drycken..

Länge sedan som jag käkade en så mör och fin köttbit (eller 2)..Stekte bitarna på ganska låg värme,blev nog 6-7 min på var sida..Fixade mos och laddade plankan..den fick ca 15 min i ugnen 225*..En liten tomat och Beasås,,Klart.

I lurarna hade jag Guylaine Tanguay en av mina favoriter från den Fransktalande delen av Canada.2 låtar med skönt drag.” La chanson du prisonnier/Un verre sur la table”
Ja det är en sanning till 100 %..Sonens Valbiff med en himmelsk sås.. Klyftpotatis,perfekt stekt biff,såsen med bacon,champinjoner,lingon och en färsk örtkrydda som kan ha varit Rosmarin,inte helt 100 dock.I glaset en riktigt god Italienare.Langhe Nebbiolo Leunin, 2023

Det blev en enkel och god sillunch idag på Gustaf Kjellbergs väg.3 sorters sill potatis creme fraice en öl och en snaps (till mig)..Smakade utmärkt..


Fick ett litet glas också,däri skulle det hamna en snaps,en för min ny en.. ”Scania” kryddad med Kummin och Fänkål,,,En riktig goding..
Jag är inte helt säker på om det är så,men jag kan inte minnas om jag köpt färdiglagat tidigare..Var inte meningen denna gång heller.Trodde jag köpt halvfabriserade ”Fläsksnitzlar” men icke.Jag hade köpt en komplett rätt,Dafgårds Snitzel…Rackarns sa jag när jag öppnade förpackningen..Följde instruktionen,körde i micron angiven tid..Det behövdes lite salt och peppar,men då smakade det ju bra,men inte som hemlaagat..Nästa gång jag handlar ska jag vara mer observant..Men som sagt ”Man lever så länge man lär”

I glaset den goda röda Tommasi´n från Italien..Passade bra,lyfte rätten ett par steg.
Idag blev det riktig snabbmat..Bratwurst från Lid´l, pulvermos,den goda Kebab, såsen med drag i,Isbergs och tomat.. Blev en Tjeck också Breznak.

Goätat blev Pepparbiff med potatisklyftor körde i airfryern hot Kebabsås lite grönt fick också plats på tallriken..I glaset blev det en röd Italienare ”Tommasi” som följde med från stugan,där den vilat sedan i somras..Smakade bra..

I örat hade jag en fin låt med Randy Travis..”On The Other Hand”.Randys Barrytonröst och Countrymusik är en fin combo..Lite sorgligt att han drabbades av en allvarlig Stroke 2013 han förlorade förmågan att tala och sjunga och hade synproblem.År 2016 invaldes Travis i
Country Music Hall of Fame..
Panerad Torsk medpommes,remouladsås och lite grönt..I glaset en god Tjeckisk öl Breznak.Smakade riktigt bra..

Vill kanske kalla rätten för Peppar/Chilibiff,med potatisklyftor chilibea och lite grönt på tallriken,,,i glaset samma röda som häromdagen,som fick bra betyg då,kanske jag sätter ett + efter omdömet idag,blev lite drag i rätten,,vill påstå att det blev perfekt kött idag,bra jobbat gubbe..
