Körde ner till Slätten.

Fick frågan,den där slätten jag surrar om,var hittar man den?? Den finns i norduppland mellan orterna Karlholm och Skärplinge..

Jag körde ner i morse,senast jag såg tranor var i söndags,men i morse fick jag se några som gick omkring och petade i marken..Såg även ett 20 tal som flög i plogformation mot norr.Stannade till på vägen hem, intill talldungen där jag vet att ett antal Hägrar håller till,där pågick bobyggande,dom kom flygande med material i näbben,såg ganska många som satt i träden.

Blev en tur till Eskön.

Åkte till Eskön för att kolla läget i stugan där man nu kört igång byggandet igen efter vintern.Bert-Inge och grannen Tony var igång med innertak i utbyggnaden,,isolering och väggskivor kom på plats förra helgen.Kommer att bli jättefint när det blir klart,sovrum och toa med dusch..Efter fika och lite surr körde jag hem igen..Åkte genom centrala Gävle,var väldigt lite folk i farten.

Tog en tur ner till Slätten.

Efter en riktigt kylig morgon så blev det en fin solig dag.Jag körde efter lunch ner till slätten,mest för att se om där anlänt några av fåglarna som brukar vila där,innan dom drar vidare mot norr.Räknade till 36 sångsvanar utspridda på ett ganska stort område,väldigt många av svanarna var unga födda förra året,vilket man ser på fjäderdräkten som ännu är mer grå än vit.Bland svanarna såg jag ett fåtal Kanadagäss,men minst ett 100 tal Grågäss.

Det artar sig rätt bra.

Detta handlar om,något som de flesta av mina bloggvänner redan känner till.Mespilakärnor från Cypern,men nu är det dags igen.Sonen visar sina grönafingrar talanger,skapligt bra än så länge,tycker jag.

Jag hade med mig ett gäng kärnor från ett träd på Cypern i våras.Där heter det Mespila. loquat (Eriobotrya japonica),kallas även Japanskt plommon.Sonen planterade 3 st kärnor för ett par månade sen,idag så var det dags att plantera om plantorna,2 var ganska kraftiga,en lite klenare.Blir spännande att följa hur dom utvecklas.På bilden,de små plantorna,samt ett träd från Cypern och de gula frukterna som är riktigt goda.

Naturrutan 3/8

Nu är snart fågelbona tomma för denna sesong… I bo 1 är en hungrig Gjuse i färd med att äta,syskonen sitter i torrfuran bortom boet… De två Svartstorkungarna är nog färdiga att lämna boet när som helst… I gjusebo 2 är ungarna utflugna sedan någon vecka…

Naturrutan 24 Juli.

Bilden som jag gjort till min nya Header tog jag förra sommaren när jag var ute och spejade.Platsen är ”Granlidberget”

Flora och Fauna,visst kan man studera den även i tättbebyggda samhällen så även i Skutskär..När jag tog min morgonbild i morse såg jag att det rörde sig på gräset intill parkeringen..Vid närmare koll så såg jag två Harar som inte hade särskilt bråttom.Den svarta pricken på gångvägen till höger är en katt som jag ofta ser smyga runt på jakt efter Vad vet jag inte.

Naturrutan 23/7

Förra veckan uppe vid stugan så körde jag en liten väg över Granliberget,såg då en svart liten hög,som jag trodde var en klump från myrkanten,när jag körde tillbaka så stannade jag för att kolla vad det var..En Björnskit var det,det sägs att om skiten är svart så har björnen ätit mycket kött,så troligen har någon Älgkalv blivit björnmat.

Naturrutan 18/6

Kan se att det händer mycket i de Estniska fågelbona på en vecka.

Storkungarna står nu längre stunder nu,men på darriga ben,och nu syns på deras knäled att dom har fått,vad som liknar ”Skurknän”,även så blir dom allt mer svarta i fjäderdräkten.

Hos Fiskgjuse 1 har ungarna växt mycket på en vecka,mamma gjuse ser till så ungarna får mat.

Fiskgjuse 2 matar även hon sina 2 ungar,som är lite större än de i bo 1,men dom är ju snudd på en vecka äldre också.

Naturrutan 10/6

Kikade in till Fiskgjusarna tidigare idag,där rådde ett lugn,troligen var alla ungarna i båda bona mätta och belåtna. 1) Mamma gjuse i bo 2 var linslus idag, 2) ungarna i bo 2 är väl kamoflerade syns nästan inte där dom ligger. 3-4) I bo 1 ligger ungarna och sover tydligen nyätna,märks att ungarna i bo 1 är ca en vecka yngre än ungarna i bo 2..

Naturrutan 7/6

När jag kikade in till de Estländska fåglarna,på förmiddagen,så hade det hänt en del.Börjar med 1)Fiskgjuse 2, mamman kom till boet och sina 2 hungriga ungar,men ingen mat hade hon med sig..2) Storkungarna satt uppradade på kanten av boet,dom såg ut som dom väntade på matleverans. 3-4) Fskgjuse 1, där hade nu det 3:e ägget kläckts,även här kom mamma gjuse till boet utan fisk i klorna.

Naturrutan 6/6

Sitter i sonens lägenhet och kollar ut genom köksfönstret,konstaterar att här är jag närmare naturen,i stan,än när jag är hemma på landet.

Kollar på Storkungarna i Estland,dom ser rätt roliga ut när dom tultar fram på sina knän,dom har inte så bra koll ännu på sina långa ben.

I Fiskgjusebo 1 har det inte skett någon förändring sedan igår,fortfarande ett ägg okläckt.Roligt att se hur mamman viker in sina klor när hon rör sig i boet,händer ibland att hon trampar på någon av ungarna.

Fiskgjusebo 2 Där står mamma gjuse som ett parasoll och skyddae ungarna från den varma solen,det är säkert lika varmt där som här,nu i skuggan +25,2,hur många grader är det inte då i solen.

Naturrutan 5/6

I Fiskgjusebo 1 kom nu pappa gjuse med mat,mamma gjuse åt först sedan matade hon den lilla ungen,inte utan besvär,den lille hade inte så lätt att hitta till mammas näbb när maten skulle överlämnas,men trägen vinner.

Bilderna här ovan är från igår..När jag kikade in till Gjuse 1 i morse så hade ett till av de tre äggen kläckts.Dröjer inte länge nu förrän unge 3 är kläckt.

Naturrutan 31/5

Kollade Fiskgjusebo 2 i morse,märkte att honan om det nu var hon som låg på äggen,såg lite orolig ut,efter en stund så reste hon sig upp,vad tror ni jag fick se då.Jo två små gjusar som blivit kläckta sedan sist jag kollade igår vid middagstid.Så dom kan vara knappt ett dygn gamla.

Naturrutan 27/5

ikade in till Storkarna idag,blev lite konfunderad när jag studerat ungarna en stund,kunde bara se 3 näbbar,där var ju 4 ungar sist jag kikade in..Efter en stund rörde ungarna på sig,och min farhåga besannades,där saknas 1 unge,undrar vad som hänt,senast hade en unge lite svårt att hänga med när det var matdags,dom andra 3 var mycket mer på alerten,sorgligt är det.

Naturrutan 24/5

Kikade in till den Svarta Storken idag,de 4 ungarna ligger mestadels tätt ihop,sträcker ibland på sina halsar och gapar,kanske för att visa att vi är hungriga,en av föräldrarna kommer inflygande till boet den andra lämnar omedelbart boet..Nu startar matningen,den stork som kom till boet stöter upp en klump med en massa ätbart som ungarna genast hugger in på,3 av dom är glupskare,den 4:e ungen hinner inte med i den takt som syskonen har.Men föräldern verkar ha hur mycket mat som helst,så den får nog så den blir mätt den också.