





Börjar dagens ruta med en Järv som visade sig igår.

Idag var det en älg som gick genom isen vid lunchtid.






Nu flyttar vi focus till de Estländska fåglarna,Fiskgjuse,Svart stork,Havsörn.






Drama på isen.
Hade kunnat slutat riktigt illa,ung Tjur med Tur.












I Bo 2 sker det skiftbyte,pappa örn tar över skötsel av de 2 äggen,mamma örn får lufta vingarna en stund.

I Bo 4 där är det matning som är mamma örns viktigaste syssla,pappa örn är den som levererar maten.

I Bo 6 är det inte så kul,regnar lite,det finns 3 ägg som mamma Gjuse mestadels av tiden ligger på..



Igår kväll kl 22:30 så simmade de första älgarna över älven.Det såg ut som det var den ko med tvillingkalvar som jag nämnt tidigare som var de första som simmade över.Dom simmade från Södra udden.








Koll kl 06:40 Nu är det ägg lagda i alla 3 Fiskgjusebona.Följer

I Havsörnbo 4 är det 3 st ungar som matas,i bo 5 ligger honan stilla på äggen.

Älgvandringen dag 18,,ingen älg har visat sig ännu denna dag.Bara renar.

Efter morgonens naturkoll och bloggande,så var jag in på glasbanken och inhandlade en ”Gentleman” från Australien,som jag tycker om..

Därefter så körde jag upp till Eskön,ville se något annat än fyra väggar.Altanbygget hos Tony o Lotta går framåt,blev en fika med syster yster innan jag körde hemåt igen.

När jag kommit hem satt jag vid datorn kollade på fåglarna i Estland,,och tror ni inte att jag fick se ett ägg i bo 2,nu är det bara Svarta storken som inte lagt ägg.

När jag satt och följde på älgarna uppe i Ångermanland,så kom det en älgko med tvillingar vandrande över isen,kul att se.

Sedan blev det matdax..Hade ett par bitar kvar av påskskinkan 1 cm tjocka,dom hamnade på grillen,potatisklyftor i ugnen,stekte på lite svamp och purjo,rörde ihop min så välkända greksås..Smakade mycket bra,i glaset ”Gentlemannen”.

Här ser vi Gubben när han sitter vid datorn och kollar på fågelbona där borta i Estland,,hade turen idag att få se hur de två ungarna i bo 4 blev matade,det hörs väldigt svaga pip från ungarna som troligen tycker matningen är lite långsam, jag tror det är mamma örn som matar,pappa örn satt en liten stund intill boet men flög iväg igen efter en liten stund.I de övriga bona har det inte hänt något än..Måste säga att denna ”Karantänsyssla” är riktigt rolig.

Nu har dom fått ordning på kameran i bo 1,så den är åter på webben.Första bilden är från igår,när Bo 1 återkom i sändning 1 ägg finns i boet.

Det verkar som det finns ägg i alla bon nu,utom bo 2 och 3,men det är säkert på G även i dom,det plockas och donas för att få det så mjukt som möjligt för kommande ägg.

Nu kommer älgarna i flock..Hur många älgar ser du i bilden..

I bo 2 paret sitter i boet,inget ägg än..I bo 5 där finns 2 ägg som mamma rullar runt..I Junseletrakten är det inte bara älg i farten,utan där är många renar i farten,,den här i bilden är kanske lite trött,tar en liten paus.

Så tillbaka till älgarna,hur många fanns det i bilden,kolla nedan.








Den stora Älgvandringen idag 19/4 ingen älg har jag sett ännu.

Nu börjar det hända saker i de Estländska fågelbona..Något har gått fel med sändningen från bo-1,så det kommer att utgå,kommer ett bo nr 6 i stället. I bo -2 har det inte hänt något ännu.

Ingen förändring har skett i bo-3 heller,,i bo-4 där ligger örnen på ägg i ett kraftigt motljus.

I bo-5 även här ligger örnen och ruvar.Ett nytt Fiskgjuse bo som kommer att heta Bo-6,där ligger nu ett ägg,spännande att se om det kommer fler,det brukar vara någon dag mellan äggläggningen,forts,följer.

Den stora älgvandringen är nu inne på dag 10,ingen älg har jag sett än,förra året kom den första älgen den 14/4,men det var mindre med snö då.

Så kommer jag att följa utvecklingen i de fem fågelbon som jag bevakar/följer i Estland..1=Fiskgjuse 2=Fiskgjuse 3=Svart Stork 4=Havsörn 5=Havsörn.

Bo 1 här ska det bli nya Gjusar…Bo 2 honan skriker efter maken…Bo 3 storken putsar sina fjädrar i yrsnön…4 en trött mamma örn ruvar…Bo 5 örnen ruvar i sitt snötäkta bo,prognos nedan,området med nederbörd på väg mot öster.

Det jag menar är de fågelbon i Estland som är utrustade med webkameror.Det är 2 bon jag känner igen från förra året,men även några som är nya för mig.Det bo som den Svarta Storken har är samma som förr..Där finns även två Fiskgjusebon varav 1 är känt sedan tidigare..Sedan har jag hittat två nya Havsörnsbon.Ska bli spännande att följa utvecklingen i dessa bon.





Dagen började med strålande sol,körde ner till slätten i morse,där var det ganska lugnt,såg bara 6 Tranor på håll.Körde sedan vidare mot Eskön.Där är det alltid något på gång,så även idag,Tony var i farten med altanbygget, plintgjutning..Blev en utefika i grannhuset (lillasyster).Kollade på utbyggnaden,sängen var på plats,saknas tapeter på väggarna,försenad leverans.Vårblommorna är på G..Högt över våra huvuden svävade 2 st Havsörnar som efter en stund blev 3 men då blev lite liv på dom så efter lite skrin så flög en av örnarna iväg..

När jag klev in genom dörren hemma så ringde sonen,han hade sett några Kungsfiskare på sin prommis intill Fyrisån,i Uppsala.Den är ju en vacker fågel.

Var igång rätt så tidigt i morse,tänkte att kanske jag varit sent ute tidigare dagar,då jag endast sett ett fåtal tranor,,men icke sa Nicke det var glest även idag,såg inte många,kanske ett 10 tal på långt håll,fick zooma rejält för att på ett par på bild..Från slätten ställde jag kosan mot Eskön bara för att kolla läget.Lillasyster yster hoppas att utbygget ska vara så pass klart till påsk att det ska vara beboligt..I grannhuset där min systerdotter Lotta och Tony håller till,där ska altanen byggas ut..Så där var aktivitet.Fikade innan jag for hem.

Den 4 April 2013 tog jag en tur ner till slätten,bilderna från då..När jag jämför nu och då,så ser jag att då var det fortfarande vinter.
