Idag så vaknade jag upp till finväder +12,2 grader

Idag så vaknade jag upp till finväder +12,2 grader





Midsommarhelgens kamp i Uppsala (Minigolf).Jag hade en ledning över sonen inför sista med 4 slag.Men tänk att där gick det käpprätt år helsike,(nerver? kanske).
Skulle kanske ha mutat Kontrollanten,men nä är nog lite för ärlig,men kanske det hade lyckats….

Sätter på mig lurarna och lyssnar på en låt med Brorsan Agne från 1986.Låten som blev en stor hit med Anita Lindblom..
Nu har alla tre Aftonfalkungarna lämnat sina ägg.Så nu har föräldrarna 3 sma vita donbollar att ta hand om..

Rackarns,så det kan bli jag ledde inför sista hålet men sumpade det,fick stryk med 1 slag,inte var det så jädrans kul…men det blev ju en bra dag ändå till slut.. Lite sill och ett par ”Nubbar” återställde balansen igen,grattis till segern Joakim..Men det var ren tur att du vann.


Det gäller att passa på att ta en stund på balkongen innan solen hittar dit,då blir det hett..Men det dröjer några timmar innan vi är där..En kopp Gevalia ,,Falu rågrut och ett korsord ger näring till både mage och knopp..


Det kallas för Hårsta området där jag bor,det har väl inte haft världens bästa ryckte tidigare, men jag trivs och tycker som många andra jag pratat med att det är ju ett trivsamt område..
Sedan någon månad tillbaka så har man satsat på utemiljön,det har placerats ut fotbollsmål,det har kommit ett antal bänkar,en liten paviljong med sittplatser och en grillplats..

Där är det aktivitet både barn och även föräldrar håller igång (kanske mest hålligång bland barnen)..Kul att platsen används..
Behövde handla lite,så jag åkte in till stan och Lid´l..När jag ändå var på G så körde jag vidare till Eskön,men där skulle syster yster snart åka till Skutskär för att surra lite med brorsan Agne..Jag stannade till på Lid´l (Gävle Norr) och handlade på hemvägen..

Och som den drummel man är så körde jag genom stan,Puh,skolavslutning,tog 30 min att komma igenom..
Jag körde till Tallmons Vårdhem för att hälsa på Agne.Tror ni inte att syster yster redan var där,(dom hade inte åkt genom stan).Snopen? klart jag blev..


Här kommer en låt som Agne spelade in 1986 7 Ensamma Kvällar
En av mina systerdöttrar är på en veckas semesterturne i Norrland.Dom körde efter kusten mot norr,och vände söderut igen efter en stund i Abisko.Nu blev det inlandsvägen E45.Och tanken var att när dom kom till Dorotea så skulle dom göra en liten avstickare till mitt sommarhus vid Snushornbäcken..Lotta som inte varit där på kanske 40 år,var lite osäker på vägen,så via telefonen guidade jag dom dom sista kilometrarna..Och dom kom fram..


Norrlandsturnén är nu avslutad,nu får ni samla ihop alla intryck, som sedan ska placeras i minnesbanken..

Ja det är precis vad den gjorde,men som tur var så hade jag en sprillans ny,som legat i lådan ganska länge,en trådlös liksom den som nyss tröttnade. Men den hade tjänstgjort i många år,så den dog nog av ålderdom..
Laddade den nya och bytte USB kontakten som satt i datorn,bort med den gamla,dit med den nya..Så nu är jag på banan igen.Nu hoppas jag att den nya ”Musen” blir lika långlivad som den som avled i morse..

Magenta patronen är tom..Som tur är så har jag en leverans på G,har spårat försändelsen kommer att hamna i min brevlåda,nu måndag eller tisdag.Gjorde beställningen 26:e Maj. Har gjort en liten jämförelse på hur det kan skilja i pris från olika säljare…. Patronerna är inte Original..Jag har beställt några gånger direkt från Kina,det har gåttt hur bra som helst..Varför är väl lätt att förstå när man kollar på priserna och vet att det fungerar precis lika bra med patronerna.

Nu så är jag tillbaka i vardagen igen,nu ska jag försöka samla ihop alla intrycken från mina Uppsaladagar..Torsdagen med Studentfest i Sunnersta..

Ja så kan man väl säga när man tagit ”Studenten” med den äran..Det firade vi igår familj och vänner var samlade i Sunnersta för att fira Loke som har öppnat en ny dörr till vuxenlivet,vi som redan är där säger ”Välkommen” och önskar Loke allt väl vad han nu än tänker sig göra framöver..Sa en stolt Farfar.

Dagens namn
Populäritet idag: Oförändrad
Placering på namntoppen 2024: 66
Antal män med namnet i Sverige: 83603
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 9
Mansnamnet Gustav (Gustaf) har traditionellt antagits vara sammansatt av folknamnet göt och stav, alltså ”götarnas stav”. En annan tolkning är att namnet kommer från nordvästslaviska Gostislav av indoeuropeiska ghosti ”vän” och ett ord med betydelsen ”ära, rykte”. Äldsta belägget i Sverige är från år 1225 (Gostauus). En talspråksform av namnet är Gösta. I slutet av 1800-talet och början på 1900-talet var Gustav eller Gustaf ett av de fem vanligaste namnen. De senaste åren har trenden åter igen varit uppåtgående. Det finns 78262 män som har förnamnet Gustav. Av dessa har 17964 namnet Gustav som tilltalsnamn/ förstanamn. Det finns även 47137 män som har förnamnet Gustaf. Av dessa har 9046 namnet Gustaf som tilltalsnamn/ förstanamn.
Populäritet idag: Oförändrad
Placering på namntoppen 2024: Inte i topp 100
Antal män med namnet i Sverige: 26347
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 12
Gösta är en talspråksform av det fornsvenska ärenamnet Gustaf som är sammansatt av folknamnet göt och staf i betydelsen stöd, ledare. Namnet var från början en smeknamnsform för Gustav. Gösta är ett av få mansnamn, som slutar på -a. Annars är nästan alla svenska namn som slutar på -a kvinnonamn.Det äldsta belägget för namnet i Sverige är från 1482. Gösta var ett vanligt namn de första årtiondena på 1900-talet, men har sedan dess varit ovanligt.Den 31 december 2005 fanns det totalt 36 550 personer i Sverige med namnet,varav 10 612 med det som tilltalsnamn.År 2003 fick 95 pojkar namnet, varav tre fick det som tilltalsnamn.
+12° C Vind 2 m/s Molnigt,troligen uppehåll Känns som+12° Lufttryck1003 hPa Daggpunkt+9° Fuktigh 82 % Sikt 9999 m Soluppgång 03:33 Solnedgång 22:02 Dagens längd 18 h 28 min.

För en dryg vecka sedan beställde jag ett rött vin från Spanien,vinet har lagrats i 17 år,från Spaniens mest kända vinregion Rioja.Årgång 2008

Dagens ruta börjar hos (1) Duvorna i Tyskland,hela familjen samlad,nu är ungarna lika stora som sina föräldrar…Nästa (2) Storkarna i Ungern 2 av äggen fortfarande okläckta…(3) Fiskgjusarna har en tidig lunch,mamma Maya matar ungarna,pappa Blue lämnade en fisk och drog vidare…Tillbaka till Ungern (4) där sitter Tornfalkens ungar på första parkett och väntar…Aftonfalken (5) honan ligger på de 3 äggen,paret delar på ruvningen,passen är ca 30.35 min..Har sett båda Rullfåglarna som boar i holk 15…Har sett att där ligger 3 ägg i holken.. https://www.youtube.com/watch?v=FwbZM32VwLE

I helgen som var,blev jag klar med ett släktträd som jag todde var omöjligt att få komplett.Men tji fick jag,jag begärde hjälp av en god vän som är ett strå vassare än mig,när det gäller att söka i kyrkböckerna.Jag hade kört fast,kom inte vidare på en Gunborg Cecilia som skulle varit född 11-8-1914 enligt ”Dödboken”.Men inte fanns det någon Gunborg Cecilia där..Varken på datumet eller församling.. Då frågar man en som kan bättre,och efter ett par dagar,fick jag svar..Hon var född 2-8-1914 och i en helt annan församling..Uppgiften slutförd..Tack Inger..
