>
Reba McEntire född 1955,hon är en av de stora inom countrymusiken,Hon kallas "Reba the queen of country music" och det är väl inte helt fel.Här lyssnar vi till "I´m gonna take that mountain"
>
Reba McEntire född 1955,hon är en av de stora inom countrymusiken,Hon kallas "Reba the queen of country music" och det är väl inte helt fel.Här lyssnar vi till "I´m gonna take that mountain"
>
Dagens namn
Algot
Inte topp 100
Antal män med namnet : 4240
Väder i Vreta kl 05:45
Förhållande…Mulet
Utetemp…16,8c
Vind…SO
Vindhast…2,6m/s
Sol upp kl…04:26
Sol ned kl…21:24
>
Jaha så blev det i alla fall någorlunda väder i dag,,gårdagen regnade bort,,ja men inte för Erika,hon plastade in sig och målade panel.

Det blev ett jädrans skruvande när råsponten skulle på plats,,Men först isolering,för tusan.Så nu ligger den nästan på plats

Så bara en smal rimpa kvar,,sen kommer råsponten..

Nu kan man börja ana vad det ska bli,,

Här skruvar arkitekten,,fortsättning följer nästa vecka.
>
Dagens namn
Olof
Inte topp 100
Antal män med namner : 119000
Antal kvinnor med namnet : 2
Väder i Vreta kl 06:30
Förhållande…Regn
Utetemp…14,2c
Vind…NO
Vindhast…2,8m/s
Sol upp kl…04:23
Sol ned kl…21:27
>
Dagens namn
Botvid
Inte topp 100
Antal män med namnet : 190
Seved
Inte topp 100
Antal män med namnet : 863
Väder i Skutskär kl 06:00
Förhållande…Klart
Utetemp…13,8c
Vind…NV
Vindhast…0,9m/s
Sol upp kl…04:17
Sol ned kl…21:37
>

Nästa projekt ska dra igång.

Blir nog lite sparsammare med inlägg några dagar framöver,,


Men det är klart att lite bilder ska det väl bli..
>

Byggmateielet kommer precis som utlovat,,Loke har lite fundering om kranen ska orka med..
Även Moa ville vara med och kolla hur det gick till att lasta av lastbilen.

Erika mäter och sågar till passande bitar,,duktig tjej..

Bra jobbat bottenplattan är klar,,hoppas på uppehåll i morgon så vi kan isolerera och slå på golvet,,vad det ska bli,,ja den som väntar får se.
>
Dagens namn
Marta
Inte topp 100
Antal kvinnor med namnet : 4952
Antal män med namnet : 1
Väder i Skutskär kl 06:00
Förhållande…Mulet
Uteremp…15,8c
Vindstilla
sol upp kl…04:15
Sol ned kl…21:40
>
Jaha vad läser jag i skåningens blogg,,jo att hon inte har sina hönor inne,,vilket iofs inte är så ovanligt,,,,-men hon tror att dom är här uppe…som om dessa stackars trötta höns skulle orka ta sig ända hit upp….

Nej jag har från vanligtvis välunderrättat håll hört att dom finns kvar i Höör,,,invid Ankdammen i Backa där sitter en äldre man på en bänk och matar hennes hönor…
Att få dom tillbaka synes vara ett inte så litet besvär, eftersom dom verkar trivas alldeles utmärkt…Sen verkar det som dom ska behöva konkurera med en Papegoja oxå ! ! !.
>
Dagens namn
Jesper
Placering på namntoppen 2009 : 98
Antal män med namnet : 20325
Väder i Skutskär kl 06:15
Förhållande…Helmulet
Utetemp…17,0c
Vind…NO
Vindhast…1,4m/s
Sol upp kl…04:12
Sol ned kl…21:42
>
Tiden uppe i stugan rusade,återvändardagen gav en del information som gagnar min släktforskning,,plånboken fick ett tillskott på 1500:- genom en lotterivinst…

Jag hade även tid med olika naturupplevelse,så som detta att få möta dessa små varelser..Det verkar bli ett gott år för skogsfåglarna,jag såg många kullar av både Orre och Tjäder,,denna Tjäderhona var inte så förtjust över att jag kom och störde.

När hon fått bort sina ungar från vägen gick hon med högburet huvud in i snåret och gav mig "Arga Ögat"

Tornfalken ryttlade över åkern,säkert något ätbart har han i blickfånget.

Även (tror jag det var) Lappugglan tyckte jag var en stygg en,,,,,flög fort till tallen och vände mig ryggen.

Även Tjäderhönan ville ha koll på vad jag gjorde..flög upp i björken för att få en bättre överblick,,,,,,,,,,,,,,,,,.
>
Dagens namn
Jakob
Inte topp 100
Antal män med namnet : 13256
Antal kvinnor med namnet : 22
Väder i Vreta kl 06:15
Förhållande…Regn
Utetemp…14,6c
Vind…NO
Vindhast…2,2m/s
Sol upp kl…04:14
Sol ned kl…21:36
>
Dagens namn
Kristina
Inte topp 100
Antal kvinnor med namnet : 173814
Kerstin
Inte topp 100
Antal kvinnor med namnet : 91737
Väder i Skutskär kl 06:15
Förhållande…Halvmulet
Utetemp…12,3c
Vind…NV
Vindhast…2,8m/s
Sol upp kl…04:08
Sol ned kl…21:47
>
På toppen av fjället Bliekevare har det byggts 18 st Vindsnurror som ger elström till ca 9400 villor med en snittförbrukning av 10 000 kw.

Här syns snurrorna från byn Risbäck.

Uppe vid vindparken har man en vidunderlig och milsvid utsikt.

Jag lovar man blir lite liten,när man vistas i denna storslagna natur,,och visst viner det lite om rotorbladen när man står nära,på lite avstånd hördes dom inte,,men så blåste det rätt så mycket oxå…
>
Dagens namn
Emma
Placering på namntoppen 2009 : 4
Antal kvinnor med namnet : 68492
Antal män med namnet : 5
Väder i Skutskär kl 06:15
Förhållande…Halvmulet
Utetemp…12,1c
Vind…NV
Vindhast…2,6m/s
Sol upp kl…04:05
Sol ned kl…21:49
>
Undrar bara om poolbygget har gått framåt medans jag var i norrland,,jo men visst,lite i alla fall.


Poolstöden fastgjutna, poolduken ilagd.

Fyllning pågår både med vatten och på utsidan sand. Bra jobbat,,Gubbar.
>
I början av 1930-talet, genomfördes ett antal sociala reformer i vårt land. Bland mycket annat hade stat och kommun därför idéer om att skogsarbetare och andra egendomslösa skulle få möjlighet till bättre boende samt att kunna dryga ut sina små inkomster genom jordbruk på egen mark. Den statliga arbetarsmåbrukslånefonden inrättades 1933. (Året innan hade Per Albin Hansson tillträtt som statsminister. Därav namnet på dessa byggnader.)
Enligt det nya lånesystemet tilldelades kommuner, främst i Norrland, en viss summa pengar för att efter ansökan bevilja lån till intresserade personer. Lånet var på omkring 5000:-. Detta räckte till tomt, bostadshus och ladugård. I Västerbotten byggdes flest PerAlbin-torp.
Det är lite sorgligt när man ser ett torp som bara står och förfaller,så som detta fönsterlösa hus,där naturen håller på att ta över.

Detta hus har inte bebotts den senaste tiden,och förhoppningsvis finns någon som tar över och ser till att huset får en framtid.

Men det finns även många av de små torpen som vårdas ömt av sina brukare,varav detta är ett fint exempel.Heder till dessa som vårdar detta kulturarv.
>

Ja då är jag åter på banan,efter 1 1/2 vecka som lappgubbe Tack för alla fina ord om att jag ska ha det bra däruppe,i era kommentarer,Tack Alla, givetvis har jag haft fina dagar,men även en del regn och åska.Min släktforskning har fått en del nytt material,både i ord och bild..Så nu har jag lite att bita i….