>Söndag kväll på balkongen kl 22:15

>

Sitter och kollar på skrattmåsarna som sitter på gräsmattan där jag bor. Förundras lite det ser ut som dom flesta sitter parvis,,hur fanken vet dom vem som är vem,,dom ser ju likadana ut hela bunten.

Men den här rackarn är en elak fan,,far runt och för ett jädrans liv och skapar oro bland de övriga.

Till råga på allt så kommer en vanlig fiskmås och smyger i kanten,verkar oxå vara en elak sate,,inte de bästa bilder men ni fattar,Va.


>Ljummen Potatissallad.

>

Nu har jag fått receptet på den potatissallad vi hade på vår fest.Mängderna av de olika ingredienserna är lite luddiga så här finns utrymme för improvisation.inte en susning för hur många pers det gäller,gissar på 4 pers.

300 gr Skalad Potatis,,5-6 Späda Morötter,,1 Bunt Salladslök,,1 Knippa Rädisor,,1 Hg Sockerärtor.

Dressing,,,1 Dl Matyoghurt,finklippt dill och gräslök, en aning socker,Salt och svartpeppar.

Koka potatis och grönsakerna knappt mjuka,skär potatisen i tärningar,rädisorns i slantar,morötterna i tunna stavar,efter att grönsakerna fått rinna av.Blanda därefter med dressingen.Att tänka på är de olika koktiderna för grönsakerna.

Så som receptet är skrivet,så får man nog prova sig fram.


>Oj då Fredag i går,,hände nåt.

>

Ja som vanligt så åkte jag min vanliga runda,tittade på vad mina bröder hade på chemat. Poolbygget går framåt.

Sen en kopp fika hos min mor.

  Åkte ner till min syster med några gamla bilder som jag scannat in.

Här är hon ca 1 år,bilden från 1950 när mina föräldrar kom upp till lappland för att hämta mig,,det var dags att börja skolan,,i Skutskär. Hemska tanke.

  Bättre än så här kan man väl inte bo..

  Den här lilla familjen har en tuff tid framför sig,minken är en jädrans andungejägare.

  Hoppas att hon får behålla sina sex små dunbollar.


>Barndop i Skutskärs Kyrka.

>

  Familjen börjar att samlas utanför kyrkan.

Den här lilla killen Leo blev dopad för 4 veckor sen.

Biancas bror fick hjälpa till att slå upp dopvattnet.

Sedan fick Bianca vatten på sitt huvud,Casper kollar noga.

Hej hela församlingen nu är det färdigt.

Härligt att ha dopkalas ute i det fria.

Bianca lät sig väl smaka,smörgåsrån är ju gott.

  Klart det fanns ju dom som gillar skugga oxå.


>Hare vart nåt.

>

Nja vete tusan,,en får väl hitta på något…Föresten jag har ju nyss avslutat en syssla som man kanske kan säga gick i nån slags gallring,så kanske man kan säga,,,jo visst kan man det.

En liten tanke slog mig,undrar om den här näven med sina fingrar har en susning om vad kamraten på andra sidan har pysslat med.

               Men hugaligen så du ser ut,vad i hela friden har du sysslat med.

  

Jo det ska du straxt få veta,,jag har….

   Rensat Jordgubbar.

År detta ett inlägg där fantasin tryter,,,eller är det precis tvärt om..


>Veckans Gästartist.

>

Ed Bruce föddes som William Edvin Bruce Jr 1939,han växte upp i Memphis Tennessee.1976 fick han en hit med  Mamas don´t let you babies grow up to be cowboys,han har skrivit ett antal låtar som andra artister haft stora framgångar med.Själv fick han sin första topp 10 placering efter 15 år,denna melodi är en sådan topp 10 låt..Var så goda "My First Taste Of Texas"

>Åter igen en fullträff i köket.

>

Hebbes Citronpasta Med Sting.

Ingredienser för inte 2 helt utsvultna pers.

250 gr färsk pasta, Fettuccini al Limone. 140 gr Bacon, 1 st morot, 75 gr Champinjoner, 1 Påse Knorr dressingmix Grekisk, 1/2 tsk Sambal oelek,1,5 dl matlagningsgrädde, 1 dl Turkisk yougurt, Maizena.

Skär baconet i småbitar,skär slantar av moroten och skiva svampen. Stek sedan moroten,efter en stund lägg i svampen och sist baconet,låt allt fräsa en stund. Slå sedan över de övriga ingredienserna,låt allt puttra en stund,red av med lite maizena för att få det lite krämigare.

Slå sedan över den kokta avrunna pastan,blanda ihop och servera…Enligt min mun en riktigt god rätt


>Så då var man inne i rutinen igen.

>

Back in Business igen,,dagens fakta och en mugg kaffe är min normala morgonstart.Därefter brukar jag åka dit där mina

bröder jobbar,som kan vara på lite olika ställen.

Denna morgon satt dom båda och samlade krafterna.Det var ett poolbygge på gång.

En stor rektangulär grop med ett lager singel i botten och markduk utlagd,,nu var det ett lager med sand som skulle dit.

Det är en jädrans tur att det finns tillgång till kraftiga maskiner när några ton sand ska flyttas ner i gropen.

Här duger det inte med hink och spade,när sanden skall spridas ut i ett jämt och fint lager.

Här har dom blivit,,som barnbarnet Loke sa på familjefesten. "Svettiga mellan Kläderna"..

>Hemma igen efter en norrlandsvecka.

>

Efter ca 52 mil dyker den upp skylten som för mig betyder,bara 15 km kvar till stugan.Men den säger oxå till mig,här är du född,här har du dina rötter.

Nu är det nära bara Granliberget kvar att passera.

Närmaste grannen,ingen där,bara 1 km kvar.

Huga,inte mycket kvar av vägen vårfloden verkar ha varit kraftig.

Ännu brusar det rätt så kraftigt i Västvattenbäcken.

  Men det gick bra att passera,reparation kommer att ske i veckan.

Äntligen kan jag skymta mitt mål som ett ljus mitt i det gröna.

Framme,fönsterluckorna öppnade,temp ute 12,1 temp inne 8,2,,Gissa vem som satte fart på spisen med en jädrans fart.

Som vanligt har mina hyresgäster och vänner ett fasligt sjå att samla mat till sina små.


>Familjen samlas och har kul,,,2

>

Här kommer del 2 av vår familjefest Lördag 19/6 2010

När ungdomarna i framtiden får frågan om dom kommer ihåg när Viktoria och Daniel gifte sig,,då kommer dom att svara,,ja det var samma dag som vi hade en familjefest.

Vi ättlingar till Kalle och Irma,,med familjer,,totalt är vi 40 st bara 3 hade förhinder…

Leo är den yngste familjemedlemmen 6 månader.

Själv får jag ståta med att vara ålderman i gänget.

Knattarna kanske inte kommer ihåg särskilt mycket, men bidrog i allra högsta grad till den familjära stämningen som rådde.

Mångkampen där en gren hette "Kasta macka" och som var svårare än man kunde tänka sig,här en stilstudie när Peter kastar.

Kasta hästsko var heller ingen enkel gren,Loke är kontrollant,ser till så Bosse kastar rätt.

  Kasta tennisboll på ölburkar,var även det en krävande uppgift,här Dennis,Eva,Louise,Hebbe,Theres.Resultat 0 träffade burkar,tji poäng.

Slå krocketklot genom bågarna var den gren som gav mest utdelning 1 poäng per passerad båge,högst noterad poäng blev 9 tror jag.

Emir och Linda stod för lek och sport till barnens stora glädje..Loke kom in efter ett sportpass och troligen myntade han ett bevingat ord när han sa,, "Nu är jag svettig mellan kläderna"

Undrar vad dessa flickor tittar på,verkar spännande.

Verkar som Agne står i mitten och bröstar upp sig,, bara för att han ingick i det segrande laget"hårfint"

Ganska skönt att sitta och ta igen sig en stund i den varma sköna dalande solen.

Avslutar med denna bild Ingela och pojkarna börjar bli lite suddiga i ansiktet…Ett stort tack till er alla som inte bara deltog utan Bidrog till att denna dag blev en höjdardag..Ett extra stort tack till idékläckarna och arrangörerna,,Micke/Anna och Jocke/Erika.