Fredagsmys..Vad blev det för mat?.

Hade helt klart för mig vad jag ville äta idag,när jag handlade på coop..Det blev kycklingbröstfilé,utbankad kryddad med salt,svartpeppar och timjan.lade på en rejäl bit fetaost rullade ihop filén och därefter lindade jag bacon om rullen,sen rullade jag in allt i folie,körde den i ugnen till 80*. På tallriken blev det klyftpotatis tomat isbergs och soyamarinerade stekta cjampinjoner..En höjdare minsann,,Fredagsmys..12.4

Har även hittat den glögg som för mig blir nr 1.Den finns på flaska för 69:-kronor och för den större familjen eller sällskapet, i en 2 liters förpackning för 159:- Glögg-horzsmaken är juligt läcker till pepparkakor med ädelost,ska den värmas stanna då vid max 60 grader……….

 

Vad blev det för mat.

Köpte en bit nötbog idag,kryddade på den brynte den runt om,körde den sen i ugnen till 68*..Fräste upp lite champinjoner och lök,slog på stekskyn och lite creme fraice som fick koka ihop till en krämig sås..Skar upp cm tjocka skivor,pommes på gång..Blev lite små blandade tomater, isbergs, spenat och jalapenos.Blev några matlådor oxå..11.17

Smakade riktigt bra..

Bildrebusen,nr 39,  Klicka Här

Det blev mat även idag..

Köpte en liten färdigkokt skinka på Coop häromdagen,,när jag var och handlade idag bestämde jag vad jag skulle laga till..Köpte skivad Prästost (skäms Hebbe,,står Arla på osten) och Rökt skinka..När jag kom hem så skar jag halva skinkan i skivor ca 5-6 mm,,kryddade på med lite salt och svartpeppar,på med den rökta skinkan och en ostskiva..Panerade och sen in i ugnen 200* i ca 20 min,öste ett par gånger..Satte även in lite pommes i ugnen..Gordon

När det sedan blev ätdags så lade jag lite isbergs och tomat på tallriken.Detta är en variant på en rätt som skapades på 1940 talet i Schweiz..Denna rätt kräva ädla drycker,därför blev det 2 glas rött ”Apassimento” att det är en helt vanlig torsdag tog jag ingen hänsyn till..Rackarns gott var det hur som helst..10.29

Vad blev det för mat.

Ja om man det visste,,håller ju på att försöka tömma skåpen på vad som där finns,vill inte ha några hyllvärmare..Vad hade jag nu då..Jo 2 st Lamhults isterband,2 kokta potatisar från igår,en bit slanggurka och några små kvisttomater,,kan det bli något,oups en förpackning små champinjoner kom oxå fram..Oki,jag stekte isterbanden,svampen och potatisen,,sen på tallriken blev det,det grönröda och sista slatten ur en hamburgerdressing…Tänk att denna kombi smakade faktiskt riktigt bra,mumsigt vill jag lova….10.22

Vad blev det för mat?.

Jo det blev Fläskfilé och pommes,tomat,isbergs och min toppengoda creme fraicesås,basilika och där jag rört ner stekta champinjoner..Till detta hade jag i glaset ett vin med ”Tofs” en gyllene sådan..(nä det var inte Montesami).Det är en Chilenare,inte så dum faktiskt.DSC07570 DSC07571 DSC07574

Kanonfin dag har jag haft,solen var varm o skön,,tror detta var sista uteäta på balkongen dagen för detta året..kl är nu 17:30..När jag käkat klart hade skymningen kommit smygande,,17:50 såg det ut som nedan…DSC07576

Vad blev det för mat??.

Kollade i frysen i morse,där låg en frp med tjocka spjäll,dom tar vi sa polisen..På em sen så kokade jag spjället i kryddat vatten en dryg timme,tog sen ur benen och skar i skivor,som jag penslade med en egen glace..Solen sken +18 på balkongen perfekt grillväder..Så det blev grillat spjäll med surkål,isberg,tomat och lite hamburgerdressing,smakade hur bra som helst..10.15

Vad blev det för mat??.

När jag kollade i frysen i morse så såg jag 2 st kycklingbröstfiléer,när dom tinat,så…skar jag ett snitt mitt i filén,lade i feteost pasta av tomat och svarta oliver,DSC07522lindade sedan bacon runt filéerna.kryddade med salt,svartpeppar och timjan.In i ugnen,satte samtidigt in en klyftad rödlök som hade fått lite salt,soya,och balsamicovinäger i snitten.10.10

På tallriken sen blev det lite pommes,isbergs,minitomat och en sås creme fraice smaksatt med tomat och basilika (finns färdig).Gissa om det smakade bra..Jättegott blir nog lika i morgon fixade ju 2 filéer  idag..

Vad blev det för mat..

Jo idag blev det en fantastiskt god köttfärslimpa,bestående av rikligt med bacon,riktig hemmald nötfärs och västerbottenost.7.31

Började med ett lager bacon sen ett lager nötfärs kryddad med salt och svartpeppar,därefter ett rejält ostlager och ett nytt varv med bacon..Rullade med lite besvär ihop till en rulle som jag lade i en form,strök på lite flytande smör&rapsolja..In i ugnen 200* tror det blev ca 25-30 min..På tallriken sen tomat,vit sparris,oliver och persiljesmör,,lite pommes oxå…En riktig höjdare vill jag lova,,,Blir några lådor till sen också…