Det blev ganska enkelt på tallriken idag,Fläskytterfilé pommes bea och lite grönt..Smakade riktigt bra..I glaset en röd från Italien,oprovad tidigare,men den funkade riktigt bra till dagens tallrik..Kan bli samma på tallriken i morgon.


Det blev ganska enkelt på tallriken idag,Fläskytterfilé pommes bea och lite grönt..Smakade riktigt bra..I glaset en röd från Italien,oprovad tidigare,men den funkade riktigt bra till dagens tallrik..Kan bli samma på tallriken i morgon.


Ja det blev snabbmat,pulvermos,Kabanoss,senap och lite grönt..Drycken levererades av Vattenverket..Smakade riktigt bra..

Gjorde det enkelt idag,stekte en snitzel färdig att bara steka på några minuter på var sida.(Från Lid´l).Är riktigt bra,körde pommes i air fryern lite kinakål, tomat och het kebabsås..I glaset blev det ofärgat från vattenverket..

Ja det är nog bara förnamnet,det började i morse med Ski Classic som denna gång kördes i Nordnorge.Ebba Andersson tog sin 2:ra seger på raken,Stina Nilsson kom 2:a slagen med endast 10 sek..Bra Jobbat.

Sedan så blev det VM i bandy..Det blev också guld för både damer och herrar. Damerna mötte Norge och Herrarna mötte Finland,vi vann båda matcherna.

Ja sedan var det ju dags att få något matnyttigt i kroppen.Hade tagit fram en bit Fläskytterfilé,funderade ett tag på vad ska jag göra med den..Jo det ska bli en variant som jag gjort tidigare..Skar en ca 5 cm bit som jag brynte på runt om,lindade sedan bacon runt om,in i ugnen 180* till en 65 grader innertemp.Stekte lite champinjoner och laddade airfryern med pommes.Det blev Fläskytter Tounedos med kinakål,champinjoner,pommes,hot kebabsås.I glaset samma vin som jag hade igår,den röda från Spanien.Riktigt gott..

Idag så blev det en planka:(länge sedan sist)..Det blev Pepparbiff,gott mos, champinjoner,tomat och Bea.Plankan fick 15 min i ugnen 225*..Biffarna förstekta 3 min på var sida..Bean kom på när plankan kom ut ut ugnen..

Smakade riktigt bra.I glaset blev det ett riktigt gott rött från Spanien.Har lyckliktvis 2 flaskor kvar av detta vin i skåpet..Så det blir fler godricka;dagar..

Stekt potatis kinakål tomat beasås och Pepparbiff blev det på tallriken idag.I glaset en kall från vattenverket..Smakade bra..

Pancopanerad torsk med kokt ris och remuladsås blev det på tallriken idag,det fanns plats för lite grönt också..I glaset blev det en kall från vattenverket.. Funkade mycket bra..

Jag hade några köpta köttbullar i frysen som jag tog fram idag,tänkte att jag piffar till dom lite,så jag tog fram ett pkt Bacon.Lindade in köttbullarna och körde dom i min airfryer 185* i 12 minuter,fixade lite pulvermos under tiden. Det blev det även lite grönt på tallriken kinakål och tomat.. I glaset en röd Ecoltura från Italien.


Den gillade jag
Om jag ska vara lite vitsig,,så kan jag säga att sonen idag har Hjort ett Val.. På tallriken blev det Hjortfile och Valbiff såsen blev vet inte vad,men jättegod,Rösti och en sallad tomat/paprika/fetaost..I glaset Tomasi en röd från Italien..Tror jag måste vila en stund nu….På maten.

Man kan säga att det blev en ”Favorit i Repris”..Vet inte hur många gånger jag köpt Pepparbiffar på Lid´l har inte blivit besviken en enda gång..Idag blev det Pommes körsbärstomater,lite champinjoner,sallad och Beasås,rött i glaset..

Det röda jag hade i glaset,det har jag provat mer än en gång tidigare. Cigarra från Portugal,tror att jag smakade det hos Joakim första gången för några år sedan.Gillar det på riktigt..

När jag kollade i skåpet idag,det var ingen Yipie upplevelse,men man gör så gott man kan med det som erbjuds..I frysen lite Kycklinginnerfiléer,Jasminris såg jag också..Oki,började med att steka kycklingen,kollade på kryddhyllan,curry oki kokade lite ris.Slog på en burk creme fraice i stekpannan,lite curry 2 tsk och lite Kikkoman soya fick ett uppkok tillsammans med kycklingen..Smakade av med salt och svartpeppar.Blev f-n i mig inte så tokigt.På tallriken blev det en klyftad tomat och i glaset en Italienare,som nu smakade bättre än senast..

Idag så blev det Carré på tallriken,hade en bit i frysen som jag tog fram i morse,Skivade upp den när den tinat.Stekte ett par bitar,kryddade med salt,svartpeppar och chilipulver.Laddade airfryern med lite pommes som fick gå 22 min på 195*.Under tiden så fixade jag lite tomater och isbergs.Öppnade en pava Italienskt.Solo Passione 2022.Ett Smakrikt vin från regionen i Veneto i norra Italien.Det blev en bra Kombo.(vinet kan bli ett Favovin) Nr 71931 ><99:-Toppade anrättningen med lite Chilibea,den är det lite drag i..

Blev riktigt gott idag på tallriken..

Det var ju ganska länge sedan som jag fixade till något på planka.Idag var det dags.Det blev biff baconlindad paprika potatismos,tomat och bea..Förstekte biffarna,monterade plankan in i ugnen 200 grader bara övervärme i 16 min..


Det jag hade i glaset bjöd sonen på,han hade med från Wien Aperol Spritz. Riktigt gott
Det blev en pepparbiff (med betoning på Peppar)..Brände till ordentligt i gommen,men det smakade riktigt bra,kanske att det röda Italienska i glaset hjälpte till..Pommes och lite tomater såsen är en kebabsås med lite drag i..Vad var det i glaset,undrar kanske någon..Casa Marzon Appassimento, 2023

Körde ner på Fm,lite jobbig bilfärd,lågt stående sol,som reflekterade från den våta vägbanan,inte kul,blev jäkligt tröttsamt..Men väl framme så slappade jag framför Tv:n kollade på skidor både med och utan gevär.Gick ju skapligt bra..Brynäs vann mot Färjestad,bra jobbat..Sonen stökade i köket och det jag såg i stekpannan,rostbiff magnum…För att få igång smaklökarna bjöds jag på en jäkligt god öl från Belgien,trots Namnet (Delirium Christmas).

Därefter en köttbit modell stor,småpären bea och lite grönt,verkar som gubben ska bli proppmätt.

I glaset blev det ett rött från Cicilien..Il Vero Siciliano,satt som en smäck,kan bli köpt igen..

Oj,märker nu att jag har för liten tallrik,men oki,det smakade bra ändå..Det blev en Kycklingsnitzel och stekt potatis,tomat och paprika,även lite kebabsås blev det..I glaset sista slatten av vinet från tidigare ..

Ja så blev det,dagens tallrik var nästan exakt som igår,en liten skillnad bara,idag hade jag lite röd paprika också,men i övrigt exakt som igår.

I glaset blev det den goda röda från Italen..Varför ändra på en vinnande rätt.
Jo det blev ”Farfars Hitta på” eller kanske ta reda på slattar..Hur som helst så blev det riktigt gott.Vi tar det från början.Jag skar en medelstor potatis i små tärningar,ner i stekpannan,efter en stund lite bacon som fick gå med,skar ned en röd paprika i tärningar,en gul skuren lök fick göra paprikan sällskap så även lite rödbeta skuren i stavar.Saltade lite lätt,lite svartpeppar också.Blandade allt i en form.Slog över 3 dl matgrädde och toppade med riven gratängost.In i ugnen 200* i ca 20 min.Kokade lite ris..Blev väl inte världens snyggaste tallrik,En tomat fick bli tillbehör.

Men riktigt jädrans gott blev det i glaset en god röd från Italien..

På den blev det Hajmal och kraschad potatis,hovmästarsås och lite grönt.Det blev inte så jädrans tokigt..Hajmalen har också ett annat namn,ska kolla (Pangasiidae).Hajmal importeras till Sverige från Vietnam, där den odlas i Mekongfloden..Jag kryddade bara med salt och citronpeppar..
