Brisket,vad är det?.

När jag var och handlade igår,såg jag i köttdisken en detalj jag aldrig hört talas om tidigare.Brisket??.Såg ju riktigt fin ut…Nedsatt pris med 50%,kort datum..Då tänkte jag på vad Tommy Myllymäki sagt..(jag köper alltid köttet med kortaste bäst före datum),då är det bäst mörat..styckningsschemaOk tänkte jag,lade 2 bitar i min korg..Googlade på ”Brisket” när jag kom hem..Var ju Oxbringa..Varför kan man inte nöja sig med det svenska namnet..

Bringan är nötdjurets bröstmuskler och har ett högt bindvävsinnehåll och en hög fetthalt. Bringan är mycket smakrik och äts oftast rimmad men passar också utmärkt i en gryta eller som en stek. Knepet är att tillaga den så länge att köttet nästan faller isär.  Oki,funderade en stund,vad ska det bli av detta,hade ju planerat att grilla,men grilla så länge som krävs är ju ogörligt på min lilla elgrill.Nä,jag gned in rejält med salt,svartpeppar och timjan runt om,brynte sedan köttet till fin stekyta..Satte ugnen på 125* lade köttet i en form,penslade på lite hickory grillsås,slog även på stekskyn och lade i en bit ”Fond du Cheef”..Efter 2 timmar hade jag ett ärende så jag slog av ugnen,ut på byn en stund,satte igång den igen när jag kom hem,det blev 2 timmar till,blev lite hasselbackpotatis oxå..6.28

Jädrar så gott det blev,med lite tomat,gurka och stekskyn..Blir samma mat idag,mums…Har en rejäl bit i frysen,för fler kulinariska måltider.

Det blev fisk idag..

Idag så stekte jag ett par ryggbitar av Hokífilé,jag kryddade med salt,svartpeppar och citronpeppar,stänktepå lite citron i stekpannan,lät bitarna gå färdiga på låg värme..           Ca 2 timmar tidigare hade jag rört ihop min egen Remuladsås,den är en mix av ett par olika recept,därav kallar jag den min egna sås..Jag åt sedan med kokt potatis,lite isberg och minitomater och den goda remuladsåsen,,Gissa om det smakade..Jo det är ett som är säkert..5.22

Remsås

Blev lite hungrig mot kvällningen..

Tittade i skåpet om det fanns någon delikatess att ta fram..Nä inte då,ett par små korvar,ett paket bacon,några stumpar sparris..Oki så får det bli,lindade in sparrisstumparna i bacon,,in med lite klyftpotatis i ugnen,ut på balkongen,grillade baconrullarna och korvarna..På tallriken sen blev det som tillbehör,bostongurka,chilikryddade oliver (jädrar dom var det drag i),,lite senap och ett glas rött,,,blev ett till senare..Blev inte så tokigt..5.21

Vad blev det för mat.

Jo, med risk att kallas enkelspårig,det blev Stifado även idag,,dock inte exakt som igår..Denna gång blev det rött vin,,Vitvinsvinäger,Sharlottenlök och köttet Fransyska,i övrigt ungefär som igår..Grytan småputtrade på spisen i ca 2,5 timmar..Jag åt denna gång med kokt potatis och lite grönt..Tror att denna var ett strå vassare än igår..5.17

Yes,Jag lyckades!!!

Tänk så bra det blir med kärlek och omtanke i köket,,klart råvarorna spelar också stor roll. Efter en timmes förberedelse,som förra inlägget visade.Blev det spisjobb,brynte köttet,sen i med resten av ingredienserna,koka upp,därefter in i ugnen med grytan 175* i 50 min.Efter dessa minuter lade jag i steklöken,grytan in i ugnen igen i ytterligare 50 min.På tallriken sen lite potatisklyftor,morot,majs och minitomat…Gissa om det smakade Cypern.Jajamensan fattas bara..Det gjorde du bra Gubbe..5.16

Dagens lunch..

Jag var inte så värst hungrig,bara lite sugen..Det fick bli varm Husman..Tog 3 bitar husman knäcke,bredde smör på sedan tomatsås,lite skivad tomat och skivad jalapeno,lite salt och vitpeppar,en ostskiva på topp,rev lite parmesan ovanpå..Sedan in i ugnen 200* ca 10 min..Lätt o gott,blev en mugg te till…4.15

Det blev mat..

Jag fantiserade ihop en god kasslerrätt..Kasslern skar jag i stavar,skivade en gul lök,stekte löken först sedan kasslern,salt och svartpeppar,1 dl vatten 2 msk tomatpuré sen fick det småputtra i stekpannan några minuter,därefter slog jag på 2,5 dl krossade tomater med chilismak..Kokade ris,på tallriken sen isbergs och plommontomat,,det blev en kasslerstroganoff med sting.Rackarns gott..Blev 2 lådor till sen,mums..4.13

Dagens lunch.

Idag lyckades jag igen..Jag dubbelpanerade en talipiafilé,stekte den i smör och lite konc,citron..Mixade ihop lite kikärtor,inlagd röd/gul paprika,salt och svartpeppar, samt ett par msk olivolja..På tallriken sen romansallad och tomat..Riktigt gott blev det..4.7