Snabbt,Enkelt,Gott.

Ja så blev det idag.Börjar med att sända ett tack till bloggvännen Marianne,som tipsade om att pickla rotselleri,jag skar sellerin i cm stora kuber,hade även en palsternacka som fick samma behandling,kokade upp detta någon minut,kokade även en 1-2-3 lag,ställde ut på balkongen för kallning..På tallriken sen blev det picklat vill jag lova,Gurka,Rödlök, Rotselleri/Palsternacka,Romansallad,Hamburgerdressing,Mangorajasås och 2 st Hamburgare..Riktigt smarrigt blev det,kanske lite nyttigt å.

Blev mat idag å.

Hade en kycklingbröstfilé i frysen,den fick det bli idag,när den tinat så kryddade jag på med salt,svartpeppar och timjan,fräste på den i stekpannan någon minut i smör upphottat med lite chiliflakes.Satte ugnen på 225* i med tempgivaren i filén,sedan in i ugnen,även lite pommes gick in.När kycklingen nått 80* så tog jag ut den..På tallriken blev det lite romansallad,,röd paprika,gurka,lök och mangorajasås,blev inte så tokigt.

Födelsegrattis o Goäta.

Det blev födelsedagskalas i Sunnersta idag,Loke blev tonåring och Moa 11..Firare var mamma & pappa,farmor och farfar..

Jättegrattis till båda,mysigt hade vi..

Därefter blev det Goäta hos sonen,,Valbiff,råstekt potatis,rödvinssås spetsad med calvados,machesallad och rårörda lingon,,en 10 poängare,,i glaset en röd Italienare,Doppio Passo även den en höjdare..

Wookat idag,Gott.

Det blev lite Thaiwook idag,,började med att skära kycklinginnerfilé i mindre bitar,tyckte det var lite lite,så jag lade till lite strimlad bacon,fräste sedan detta i wookpannan.Kryddade upp med salt,peppar,röd currypasta och lite chiliflakes.Hade en kastrull på sidan med äggnudlar,som kokas i 3,5 min.Tömde ner i wookpannan en burk cocosmjölk,sedan fick det småputtra några minuter,smakade av,,lite mer curry (gul) fick gå i,,rörde ner nudlarna,rörde ner lite maizena för att få lite fastare konsistens.Skar ner lite minitomat och romansallad som jag toppade tallriken med.Gott blev det..Blev en Öl Premium Gold också.

Får man leka med maten?

Ja så klart man får,om det inte stör någon annan,,så tänkte jag när jag fixade dagens mat..Denna gång var det jätteenkelt.Jag skar 2 korvstubbar,gröpte ur lite på båda,på med lite chilipulver,fräste på dom i stekpannan en stund,fixade lite potatismos (pulver),lade lite stark senap i groparna,spritsade sedan på moset och toppade med korvsnuttarna..Det blev Korvgubbar på grönbete med tomatkant..Gott blev det också..

Vasalopp & Kyckling.

Vasaloppet,på herrsidan blev det som så ofta de senaste åren,en norrman kom först över mållinjen i Mora.

Damsegrare blev Britta Johansson Norgren
Från 2015 satsade hon mer på långloppen har haft stora framgångar där. Grattis Britta

Blev dags för lite mat sedan när det var färdigtävlat på skidor både i Dalarna och i Seefeld..Hade en kycklingklubba i frysen som legat på tining..Kryddade på den och körde den i ugnen 175* i ca 45 min,sista 25 fick lite pommes gå med i ugnen.Minitomat,romansallad och lite mangorajasås fick vara med på tallriken..Smakade riktigt bra,hade I´l Conte i glaset.

Goäta blev det idag.

Hur gick det med den planerade maten som jag skrev om tidigare..Jo det blev riktigt gott..Det blev en ”Kycklinggryta med Sting”.Jag skar kycklingytterfilé i mindre bitar,skar en röd paprika i bitar,klyftade en stor gul lök,soya,curry,chilipulver,matgrädde och creme fraice..På tallriken blev det också lite minitomat och romansallad.I glaset en röd fransos,,ingen höjdare tyckte jag,men grytan blev en höjdare,ska skriva ner hur jag gjorde.

Pyssel och Mat.

Min senaste tavla (diamond painting) närmar sig till att bli färdig,,inte så många hundra pluppar kvar att sätta dit.På bilderna här nedan.Överst är originalbilden som jag sände till leverantören,,den undre bilden ser vi den snart färdiga tavlan..Inte så tokigt tycker jag..

Sedan var det mat också,tog fram en låda med en skiva carré med chili/lök/tomatsås,kokade lite pasta,blev lite finskuren romansallad och minitomater på tallriken,på topp lite ost,tror det var Formaggio (etiketten var borta..Rätten hamnar inte på min tio i topplista,men smakade bra.

Första gången,inte så tokigt.

Mat idag,,hade 2 st isterband i kylen,dom får det bli,,men denna gång ingen låda utan jag ska prova att fixa till stuvad potatis,vilket jag aldrig tidigare gjort..Googlade för att få lite hum om hur man gör…Oki,en gör så gott en kan.Det blev ju inte så tokigt,det var länge sedan som jag åt stuvad potatis,nästa gång kommer det att bli bättre,rödbetor var tillbehöret.

Lite från förr,lite nytt,blev ju Gott.

Dagens mat blev ett plock av sådant jag sparat och sådant som sjunger på versen..Mos kvar sedan plankan tidigare i veckan,champinjoner som snart går ut..Kan det bli något,,så klart det kan..Tog bort foten på svampen,tryckte i utav moset,lite salt,lite mosarellaost på topp,,lindade bacon runt svamparna,toppade med lite mer mos..Sedan in i ugnen 15 min 200* + 10 min med grillelementet på..

På tallriken sedan minitomat,gul och röd snackpaprika och lite mangorajasås smakade mycket bättre än vad jag hade trott.

Blev lite sen mat idag.

Men det var Ingemar Stenmarks fel,kollade på legendernas pararellslalom..Men den som väntar på något gott,han väntar gärna..Det blev en Fläskfilégryta med ris,lite tomat och isbergs fick vara med på tallriken..Riktigt jädrans gott blev det.Absolut värt att prova.

Har skrivit ner receptet,precis som jag gjorde.

Filégryta

Jag använde.
ca 650 gram Fläskfilé 4 msk Tomatpuré 3 dl Vatten 3 msk Kalvfond
2 msk Kinesisk soya 1 dl Vispgrädde 2 dl Créme fraice 1/2 tsk Sambal oelek
Flingsalt Svartpeppar

Så här gjorde jag

  1. Putsa filén skär den i cm tjocka skivor
  2. Bryn köttet i smör,rör i tomatpurén och låt fräsa en stund
  3. Lägg köttet i en gryta med lock,slå på vattnet,låt det sjuda under lock i1,5-2 timmar,det mesta vattnet ska ha ångat bort
  4. Tillsätt kalvfonden,soyan,vispgrädden,créme fraicen och sambal oeleken
  5. Rör ihop låt det småputtra några minuter,,smaka av med salt och peppar.Servera med ris eller kokt potatis

Dagens rätt,blev riktigt bra.

Det funkar ju bra att köpa färdig potatisgratäng,sedan så piffar man till den så som man vill.Jag har ju testat med isterband som är en höjdare..Idag blev det lite annorlunda,,Jag hade ju strimlad rökt skinka som jag tänkt ha till pizza av något slag…Men tanken växte fram idag,det blev ju bra med isterband,kan kanske bli bra med skinka också.Så jag rörde ihop gratäng och skinkan,salt och svartpeppar,strödde även lite timjan mellan varven i den eldfasta formen,toppade med mosarellaost..Tog en bild som jag sände till sonen,han svarade,,,lite chiliflakes på topp kanske..Oki fixar det.

Efter ca 25 min i ugnen på knappt 200* så kom den ut såhär,fick vila några minuter så den satte sig..Öppnade en flaska vin som fick lufta ett tag..På tallriken blev det lite romansallad,spetspaprika och minitomat..Första men absolut inte sista gången denna rätt hamnar på mitt bord.