Enkelt och Gott.

Ja det blev det idag..Jag hade lite kvar av rotsaksstripsen i frysen,ingen höjdare faktiskt,men jag vägrar att slänga sådant man kan äta,även om det inte är så förbaskat gott,så det fick bli dagens tillbehör,två mindre frukostkorvar hamnade också på tallriken,med lite rivost och grönt.

Fick en liten hint av en kompis som hade kikat in på bloggen,han sa f-n vad du häver i dig,mycket mat på din tallrik sa han.Men det han inte fattat var det, att mina nya tallrikar är små jämfört med mina gamla.Håller kanske med honom att det ser mycket ut,men så är det med en mindre tallrik..Tyckte jag var smart som bytte storlek på tallriken..

Bandy och mat.

Kollar på Bandyfinalen på Tv Sverige -Ryssland 3-1 efter första halvlek.Nu är andra halvlek igång och ryssland gjorde nyss mål,,nu 3-2 till de våra.

Dagens mat hade jag förberett tidigare,det blir fläskfilé med pommes,som nu står i ugnen..Oups,nu gjorde Sverige mål igen,4-2 nu,bra jobbat.Matchen kommer att sluta ungefär samtidigt som pommesen är klar i ugnen.Tanken är att det ska bli min variant av ”Filé Black & White”,hoppas det blir bra. Bandyn 18 min kvar,Ryssarna gjorde nyss mål nu 4-3,spännande.

Öppnar en flaska rött,Santa Tresa Capoccia Nr 79836 Red , 2014 Italien , Sicilien.Är spännande i bandyn,5-4 nu till Sverige,tar ett glas innan maten,smakar väl Ok,men inte supergott.Aj som f-n,ryssarna kvitterade i 88:e minuten.Förlängning,då käkar jag.På tallriken blir det minitomat och romansallad som tillbehör.Smakade bra,,även vinet lyfte med maten.

En 10 Poängare idag.

Dagens mat blev ett hopkok av passerade tomater,lök,halloumiost, tomatpuré,paprika och creme fraice..Började med löken som jag skivade skar sedan halloumiosten i stavar 5-6 mm,fräste på löken och osten,sedan slog jag ner de passerade tomaterna,lite vitlökspulver, saltade och pepprade,rörde sedan ner en burk creme fraice..Lät det sedan amåputtra ca 10 min,var lite tunn så jag strödde över lite majsstärkelse för att få en fastare koncistens.Kokade lite ris,på tallriken blev det lite romansallad och minitomat..Undrar om det ska heta ”Cypernröra”

Blev ett glas av mitt favoritvin från Cicilien,Il Conte Rosso ekologiskt..

Utanför fönstret har busvädret kommit igång,snöar och blåser som f-n.

Så,Mätt och Belåten.

Ja nu har jag käkat min isterbandslåda,smakade alldeles utmärkt.Hade lite rödbetor och finskuren romansallad..Använde en lite högre form denna gång,blev lite svart på ena kanten,körde med grillelement de sista 5 min,av de tot 25 min som formen var i ugnen.Får flytta ner gallret ett par knäpp nästa gång..Jag vill faktiskt påstå att det är ”Tjänstefel” att inte testa denna rätt..Jag tog faktiskt ett glas rött till,det var rätten värd.

Scrolla ner och var med i tävlingen ”Gissa Stjärnan/Kändisen.

Förbereder dagens mat.

Idag ska det bli en favorit i repris,,enklare matlagning än såhär finns inte,möjligen då,att koka ägg..Isterbandlåda”..Jag börjar med att skära ner isterbanden i små bitar,,tar den färdigköpta gratängen och blandar i dom finskurna isterbanden..sedan ner i en eldfast form och toppar med lite riven ost,sedan in i ugnen till fin färg..Återkommer med Betyg sedan.

Scrolla ner till tävlingen Vem Är Kändisen

Idag blev det pasta.

Efter att ha tillbringat en stor del av dagen framför Tv:n,så blev det dags för mat.Hade tagit fram köttfärs och bacon tidigare ur frysen,så det fick bli en köttfärssås,fräste på köttfärsen även baconet som jag skurit ner i små bitar gick ner i en stekpanna,krossade tomater chilikryddade,en liten burk 2 dl creme fraice lite tomatpuré allt i samma panna salt,peppar och chiliflakes, sen fick det puttra ihop på svag värme 10-15 min.Kokade spagettin.På tallriken lite kvartade minitomater och finskuren ruckola..Smakade bra.

DD och Goäta.

Nu ler fru Fortuna,kanske lite mer än jag gör,jag satsade 45:- på en degens dubbel igår,glömde kolla resultatet igår,men kollade när jag satt och intog dagens middag..Blev lite + så det fick bli två snapsar en till maten och den andra till DDbongen.Börjar med plankan,moset består av potatis och kikärtor,kryddat med salt peppar och chiliflakes,fläskfilé,chilibea,brokkoli och en champinjon..Till detta en snaps HP Anderssons Akvavit,en höjdare.

Sen har vi denna dagens dubbel,vinsten som nästan blev en förlust,ska förklara varför,jag satsade 45:- hade 3 hästar i båda loppen,varav en blev struken,,återbetalt 15:-,detta betyder ju att min insats blev 30:- och jag hade ju vinnarna i båda loppen,in på kontot 42:- jippi,jag tar den andra snapsen nu,en Hallands Fläder,satt som en smäck.

Jag gör som mamma.

Ja,jag kommer ihåg att mamma sa att när mjölken börjar bli ”Gällen”,(visste inte som barn vad gällen betydde).Då gjorde hon pannkakor,tunn eller tjockpannkaka.Idag så hade jag lite mjölk i kylen som var märkt bäst före 21/1,den tog jag fram och vispade ihop en pannkakssmet..Tog fram min muffinsform som jag smorde,hade några skivor lufttorkad skinka,lade en bit av den i formens 12 fack,lite kokt skinka fick också gå ner i facken.Slog på smeten,in i ugnen 175* i 20 min,,kollade hur det såg ut,blev några till min.Det behövdes bara lingonsylt som tillbehör,mums säger jag.

Mat idag,en Kopia.

Ja så blir det,jag ska försöka laga en rätt som lillasyster yster lagade för någon vecka sedan,hon beskrev helt kort hur hon gjorde.Det blir falukorv i ugn..Bildserien här nedan visar hur man gör.

Kokade potatis och gjorde poatismos,även lite gula minitomater och romansallad fick vara med på tallriken.Smakade riktigt bra,om min variant är jämförbar med syrrans vet jag inte,hoppas hennes smakade lika bra som min..Blev ett par lådor också.

En kylig söndag.

20 januari en kylig dag,inget på agendan,blev mycket titta på Tv,mest skidor både med och utan bössa på ryggen,först så kom Ebba 2:a efter Johaug,tror att Ebba kommer att vara vårt säkraste kort framöver,bra gjort Ebba.

Därefter blev det skidskytte,och som vanligt var det tjejerna som imponerade, 3 tjejer topp 10,har nog inte skett tidigare,mest imponerade kanske Linn Persson som nådde sin bästa placering i världscupen.Grattis

Sedan blev det ju dags att fundra ut vad jag ska ha på tallriken idag..Hade en carréskiva på tining i kylen,,kollade vad som fanns i skåpet att använda som tillbehör.Vad fanns där då,jo.Fetaost,,gula och röda minitomater,, champinjoner,,spetskål,,oki,skar ner allt i mindre bitar,fräste på svampen. Det fick bli min middagstallrik tillsatte lite Rhode Islandsås. Eftersom tjejerna gjorde så bra resultat idag så fick det bli en liten nubbe också,,5cl Rånäsbrännvin,satt som en,ja ni vet.

Ibland blir det bättre.

Nu kan man undra vad säger denna rubrik,egentligen inte ett dugg,men så här är det..Jag tog fram en bit benfri carré i morse som fick tina.Under tiden funderade jag på vad jag skulle göra med den..När den tinat skivade jag den i 1,5 cm skivor,som jag brynte på i het panna.Det var ju ett par timmar kvar innan det var matdax.Köttet fick vänta i ugnen som jag satt på ca 90*. Kollade vad jag hade i skåpet,där såg jag en gul lök och en frp krossade tomater chilikryddade..Grovhackade löken som jag fräste på i pannan,slog sedan på dom krossade tomaterna,salt/peppar och timjan blev kryddningen,sedan fick det puttra ihop på svag värme..Potatisklyftor i ugnen..På tallriken blev det även lite spetskål..Gissa om det blev drag på den rätten,chilikryddad tomatkross är en höjdare..

Blev Sushi idag.

Sushi (japanska 寿司, 鮨, 鮓 eller すし) är en japansk maträtt bestående av kokt rundkornigt ris som smaksätts med en vinägerblandning och kombineras med andra ingredienser, vanligen fisk (rå eller tillagad), rom och/eller skaldjur. Vanligtvis äts Sushi med tillbehör som wasabi (山葵)

Jag nöjde mig med att göra två varianter av Makirullar,en stor och en mindre,till dessa blev det lax,crabstick,stenbitsrom,sushiris och noriark. På tallriken blev det bitar skurna i 1,5 cm skivor,en liten skål med soya och wasabi..Riktigt smarrigt vill jag påstå.En Arbogaöl blev dryck idag.

Lunch & Middag.

Det blev en liten lätt lunch idag..Rörde ihop en liten pannkakssmet på en pytteskvätt mjölk jag hade i skåpet,,tog fram min muffinsform.Klädde den med bacon och slog i smeten,toppade sedan med några rårörda lingon,sedan in i ugnen,efter ca 20 min tog jag ut mina ”Pannkaksmuffins” blev inte så tokigt.

På eftermiddagen sedan så grunnade jag en stund på vad som ska hamna på tallriken idag..Bestämde att det får bli en Baconlindad Köttfärslimpa. Började med 1 dl matgrädde,2 msk ströbröd,slog även i en påse grekisk dressingkryddor.Kryddade med salt och svartpeppar.Fräste en hackad gul lök.Plattade ut köttfärsen till en rektangel,lade på bacon,vände hela alltet så baconet hamnade underst,lade på ett par skivor toastost,rullade sedan ihop som en rulltårta,ner i en for, och in i ugnen200* i ca 40 min..Sista 15 min fick lite potatisklyftor gå med i ugnen.På tallriken blev det tomat och spetspaprika och lite mango Rajasås..Blev riktigt bra.

Jag var in på bolaget i lördags skulle köpa några öl,Breznak den Tjeckiska ljusa lagerölen..När jag kom hem och skulle ställa i ölen i kylen,,men hallå gubbe, den Breznak du skulle köpa har blivit Arboga,f-n också,dom stog intill varandra och utan skarpa ögon,så lite likhet finns,,Drummel.

2019 år´s middag nr1.

Idag så hade jag en bit fläskytterfilé som jag kryddade på med salt och peppar strödde även på lite timjan och kanel..Denna styckdetalj tycker jag känns lite svampig,säkert sprutad med något..En tanke slog mig.Om jag lindar in den i folie och kör den i ugnen,vad händer då.Så fick det bli,satte ugnen på 175* och stektermometern på larm vid 75*,larmet kom efter drygt 40 min.Öppnade upp foliepaketet och lyfte ur köttet,kavar i folien blev ca 1,5 dl vätska,tvivlar på att det var bara köttsaft.Körde potatisklyftor i ugnen.På tallriken blev det minitomat,isbergs,herrkuvert och chilibea.Smakade alldeles utmärkt,dryck blev I´l Conte den röda goda Italienaren,blev en nubbe också..God Fortsättning.

Första gången,inte så tokigt.

Hittade en bit högrev i frysen,hade legat ganska länge,,vad göra med den..Googlade,såg att det främst var ett kokkött,oki,jag som aldrik kokat kött tidigare.Oki,putsade köttet,skar det sedan i mindre bitar som jag brynte på runt om.Sedan ner i en gryta med lite grovt skuren lok och morot,kryddade på med salt o peppar,i med några kryddpepparkorn,på med vatten så det täckte.Sedan fick det småputtra på spisen i ca 1 3/4 timme.Kokade potatis och rårörde lite lingon..På tallriken blev det minitoat,potatis,köttet och lingon..Dryck blev en Mellerud paradpilsner,och dagen till ära en snaps Läckö akvavit..Blev en lyckad middag.

Dagens goäta,med strul.

Dagens rätt skulle bli Ryggbiff på planka,vilket det också blev,det smakade alldeles utmärkt.Strulet kom när jag dukade fram för att äta,hade slagit upp ett glas med ett rött vin från Italien,och tog ut plankan från ugnen,satte den på korkunderlägget och ställde den på bordet,precis när plankan nuddade bordet så nuddade jag plankan,den var het,min hand for iväg,men där stod ett glas med rött.H-vete så mycket vin som ryms i ett vinglas,bordet blev rött,golvet blev rött,mina svarta byxor blev också röda på låret,men det syntes inte,det bara kändes.Efter en stunds sanering så kunde jag njuta av maten,som smakade utmärkt.Sötpotmos,baconlindade herrkuvert och chilibea..Vem sa att ”har man inget att göra,så skaffar man”..Inte jag…

En fin Luciadag..

Denna Luciadag startade som den gjort nu i flera år.Kommunen placerar ut ett hundratal marchaller i centrum,även gångvägen ner till resecentrum är kantad med marschaller,det framgår inte av min bild hur vackert det var..Senare efter lunch hade jag träff med Petra som fixar mitt hår så det blir någorlunda fason på det..

På hemväg från stan stannade jag till hos en fd,granne som hade kört fast i ett korsord och behövde hjälp,fixade det,,blev en fika med lussebulle..När jag kom hem hade det börjat skymma,så det blev en stund vid köksbordet och lite pluppande,tavlan växer fram lite för var dag..

När magen ropade på mat så tog jag fram en låda med den goda köttfärssåsen,kokade lite äggnudlar,som fick sällskap med lite minitomat,spenat och riven pecorinoost,smakade bra.Blev en Melleruds Paradpilsner också.

En riktig Grådag..

Efter Gubbfikat i morse så körde jag ner till ett fiskrökeri här i byn,”Lasse Lax”.Där inhandlade jag den rökta Pepparlaxen som ska ingå i julens godsaker..Det blev även en rökt Sik.

På eftermiddagen planerade jag en favorit i repris,en variant.Förberedde maten,,men tji,,jag behövde riven ost,,hade jag detta i skåpet ! ”NÄ”..En snabbis till affären,hem igen med den rivna osten i näven..Det är ju inte så länge sedan jag gjorde en Isterbandlåda med en färdigköpt potatisgratäng..Denna gång ska jag prova med en färdig rotsaksgratäng..

Men helt ärligt,,den nådde inte upp till den förra med potatisgratängen,fullt njutbar,med skivade rödbotor,,men den når inte min 10 i topplista.