Blev Fläskfilé i ny omgivning..

Ja det kan jag tycka,bankade ut ett par bitar fläskfilé som jag kryddade på med salt och svartpeppar,stekte på dom,körde lite pommes i airfryern,toppade filéerna med lite mozzarellaost och persiljesmör,på tallriken blev det även lite tomat och riven kålrot,blev tametusan riktigt gott..I glaset hade jag en röd från Italien en Appassimento,inte så tokig..

Sista Skinkstekslådan idag.

Ja så blev det..Jag skivade ett par potatisar med mandolinen,tog fram muffinsformen,där fyllde jag upp med den skivade potatisen som jag saltat och pepprat,toppade med lite riven Mozzarella ost,den fick gå i ugnen ca 30 min.På tallriken blev det lite grönt och äppelmos..I glaset samma vin som igår ”Pablo Claro”.Smakade nästan bättre idag…

Mat & Musik 9/2

Det blev skinkstek i ny omgivning idag,,små hasselback potatis,rostad morot och kålrot,romansallad,tomater och bea,smakade riktigt bra.

I hörluren hade jag en fartig låt med Robert Plant och Alison Kraus.Robert Anthony Plant, född 20 augusti 1948,känd som sångare i välkända  Led Zeppelin..Alison Krauss, född 23 juli 1971 är en amerikansk bluegrassångerska och violinist. Hon har tilldelats fler Grammy-priser än någon annan kvinnlig artist i historien.

Äta gott en måndag,,Så klart.

Jag hade ett recept på Fläskytterfilé i Form,det ser ju förbaskat gott ut,så det provar jag..Kollar i skåpet,ingen fläskytter men en fläskfilé hade jag,,den tar vi. Receptet kommer nedan..På tallriken lite sallad,tomat,potatis,filén och såsen.. Eftersom det är en sprillans ny vecka så fick det bli ett glas av det röda från Italien, Cicilien (Passivento)..Smakade alldeles utmärkt,blev 2 lådor å.

Blev Cyperninspirerat idag..

Ja för några år sedan så åt jag en kycklingrätt på resttaurang Passagio i Ayia Napa,(Chicken Mozzarella)smakade alldeles utmärkt..Det var den rätten jag hade i huvudet när jag ställde mig vid spisen..Jag brynte på en kycklingfilé som jag delat på,på med mozzarellaosten sedan in i ugnen,körde pommes i air fryern,fixade tallriken med lite tomat grovt riven morot med lite balsamico..Nådde väl inte till Passagio´s version,bara nästan..I glaset ett gott rött från Cicilien

Blev Cowboygryta idag..

Man skulle kunna kalla detta för skåprensning också..Jag hade, köttfärs,, lök,,potatis,,bacon,,morot,,majs,,blandade bönor,, matgrädde,, vatten,, köttbuljong,,soya,,lagerblad,,salt,,svartpeppar,,chiliflakes,,vitlökspulver.. Fräste på färs,lök,bacon,sedan allt ner i en gryta som fick småputtra i 30 min,lite maizena på slutet för lite fastare gryta..Smakade bra med en ostmacka.

Det blev Torsk på planka idag.

Ja fyrkantig fisk,men inte från ICA,den kom från COOP men ganska lika.. Jag Panerade två bitar i en blandning av vanligt ströbröd och panko..Potatismoset, salt svartpeppar lite riven ost och ett ägg.Gjorde i ordning plankan spritsade ut moset,på med en tomat och lite citron,,in i ugnen 15 min med grillelementet på.Lade därefter på lite remouladsås. Blev riktigt gott,i glaset en röd Rioja en riktig goding.Många säger att till fisk ska det vara vitt,vet ej vem som bestämt detta.Det bryr jag mig inte om,jag gillar rött..

Mat för 10 år sedan..

Detta dök upp i Fb flödet idag..Publiserat 15/1 2012

Nu jäklar,Gubbar och Gummor,,(kanske mest gummor),,nu ska ni få höra hur det gick till när farfarn blev lyrisk..Jag hade en bit fläskytterfilé som jag skar upp till en lite tunnare platt bit,,saltade och pepprade,lade på 4 skivor rökt skinka och fetaost som jag skurit i stavar.Därefter rullade jag ihop köttet,som jag lade i en form..Jag rörde sen ihop 2,5 dl matlagningsgrädde och 3 dl chilisås och en dryg tsk sambal oelek,slog sen såsen över köttet som gick in i ugnen 175* i en dryg timme. Rackarns så gott det blev.

Länge sedan sist..

Ja det var inte igår som jag käkade blodpudding,så nog var det väl på tiden nu.Det var extrapris på Coop så jag köpte ett par stycken..När jag öppnade förpackningen så läste jag,Sockerfri,,hade aldrig sett eller hört tidigare att det fanns deb varianten..Jag stekte den även lite bacon,åt den sedan med lite rårivna morötter och lingonsylt.Hade nästan glömt så gott det kunde smaka.

Idag smakade det mycket bra.

Tog fram en bit Fläskytterfilé i morse,när det blev dags att göra något med den,så gned jag in den runt om,med salt,svartpeppar,franska örter och ingefära.Nu ska jag prova med Airfryern,körde igång den på 200 grader,lade i köttet och satte timern på 15 min,när tiden gått ut vände jag på köttet och körde 15 min till.Kollade tempen när det gått klart,,58 grader,in med köttet igen 200 grader 15 min..Satte igång potatiskoket..När tiden gått ut kollade jag tempen igen,nu var den 70 grader.Halverade potatisen saltade och lite chilipulver på snittytan,in med potatisen i fryern 15 min..Förberedde tallriken med lite grönt,toppade med lite Jägarsås..Riktigt nöjd med resultatet..

Bilden från nätet,men så ser min Airfryer ut..

Blev mat idag å..

Det blev fläskfilé idag,hade en liten filé i frysen som jag tog fram i morse,hade även lite bacon i kylen..Jag putsade filén,skar den sedan i 3 cm puckar,som jag hastigt brynte på i het panna,,lindade sedan bacon runt bitarna,som jag sedan körde i ugnen 180 grader i 30 minuter,laddade airfryern med lite strips..På tallriken sedan blev det lite grönt och beasås,i glaset Italienskt.Smakade bra.